fredag 29 maj 2009

Hur gick det egentligen med Låsningsmetoden?

Har jobbat mycket på Tusenskönan de senaste dagarna. Nu när jag i princip är klar med Kreativa Möten-projektet, har jag tid till att jobba med Tusenskönan igen. Tidigare hittade jag på Låsningsmetoden. Tyvärr måste jag, lite underfundigt, säga att den inte riktigt gick i lås som tänkt.

Låsning 1 skedde vecka 19. Låsning 2 skulle ha varit veckan därpå, 20, och låsning 3 vecka 21. Låsning 4 denna vecka, vecka 22. Varje låsning innebär låsningen av ett nytt kapitel. 1 börjar med kapitel ett och så vidare.

Den här veckan skulle det alltså vara låsning av kapitel fyra – jag skulle ha varit klar med en förstaskrivning och förstaredigering av kapitel fyra. Redigeringen har inte alls funkat på det viset. Så många stycken har flyttat och bytt plats. Stycken som tidigare var i kapitel tre och fyra är flyttade till kapitel ett respektive kapitel två. Ett nytt kapitel två som föddes idag. Därför kunde jag inte låta bli att redigera på kapitel ett som därmed blev upplåst igen... Mycket redigering av kapitel ett har det blivit.

Nu har jag återigen blivit klar med kapitel ett. Den här gången är det klart. Men kapitel två är långtifrån färdigredigerat. Kapitel tre är på sätt och vis klart. Första halvan är jag till och med nöjd med, men andra halvan måste skrivas om för att funka. Nu är det alltför fragmenterat och dessutom överlappande – stycken går in i varandra och måste därför bakas in i varandra eller strykas. Kapitel fem är halvfärdigt det med, ganska mycket skrivet på det också, det mesta faktiskt. Men sen kommer vi till kapitel sex, och där måste jag sluta räkna… Det kapitlet är nämligen för närvarande tjugoen sidor, i princip hela resten av boken så långt som jag skrivit nu, och det kommer att delas upp i många fler kapitel som det kommer att skrivas mer på framöver.

För att komma ikapp måste jag alltså hastigt och lustigt bli klar med redigeringen av kapitel två, tre och fyra. Låt mig vara realistisk… det är inte realiserbart. Eftersom jag haft Kreativa Möten att arbeta med de senaste månaderna, begär jag uppskov… Och ger det till mig själv. Två veckor per kapitel istället (kap. ett v. 19-20, kap. två v. 21-22), ger mig låsning av kapitel 2 den här veckan, vecka 22. Det låter mer rimligt.

Kapitel två är för närvarande på fyra sidor och arbetstiteln är ”Musikerakademien”. Det ska skrivas om helt och hållet, i princip. Min plan är följande: jag ska skriva ut kapitlet som det ser ut nu så att jag har det på papper (vilket redan är gjort) och sedan ska jag öppna ett helt nytt dokument i Word och skriva om hela kapitel två från början till slut. Till grund ska jag ha den gamla versionen av kapitel två, och där det är lämpligt ska jag lägga in gamla formuleringar, stycken och fragment som ska bakas in i det nyskrivna. På så vis hoppas jag få ett helt kapitel två till slut. Helst i slutet av denna helg.

Men det kanske är en orimlig önskan. Helgprogrammet är fulladdat med annat...! Jag måste leva själv också, mellan skrivsessionerna. Hursomhelst önskar jag mig själv och alla mina läsare en lugn och skön helg! Ha det bäst och njut av finvädret – om ni liksom jag har turen att ha riktigt sommarsolhärligt nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar