fredag 15 maj 2009

Prokrastinering och pollenriv i halsen

Det är lustigt, vad saker förändras hit och dit, över få ögonblick.

Nu är skrivande prokrastinering. Jag har tidigare berättat om andra distraktioner: film- och tevetittande, dataspel och allt möjligt annat som lockar när man egentligen "ska" (eller åtminstone tänkt sig att) skriva. Nu är det skriva jag gör istället för att skriva. Preciserat: jag skriver på allt möjligt annat, när jag egentligen tänk mig att jag ska redigera på kapitel 2 av Tusenskönan.

Jag är trött. Veckan har varit intensiv. Efter jobb har jag fortsatt jobba, med skönlitterärt skrivande. På Kreativa Möten-projekten vars första deadline var i onsdags och vars andra deadline är nu på söndag. På måndag- och tisdagkvällen var det dessutom vårstädning i bostadsrättsföreningen som tog tid ifrån mig.

Det blev inte många timmars sömn i natt, och därför sitter jag helt bomullig i huvudet här och skriver allt möjligt annat istället för att tråkredigera (som det känns nu). Så jag skriver dikter och blogg istället. Nu har jag avslutat en gammal påbörjad dikt på engelska också. Den finns att läsa på min LiveJournal.

Förutom skrivandet prokrastinerar jag genom att handla och städa... Vardagssysslor som ändå måste göras... Humöret är långtifrån på topp och det gör väl också att det blir svårare att fokusera sig och göra något vettigt... Inte gör det saken bättre att jag plötsligt - för första året någonsin! - blivit pollenallergisk... Ögonen rinner och näsan likaså och det river i halsen. Usch. Helst av allt skulle jag vilja gå och lägga mig... är väldigt, väldigt trött...!

Nej, nu ska jag ta ett ryck och städa och jag får inte glömma tvätten heller. Sedan är det snart dags för middag. Men jag måste få in lite redigerande däremellan. Min deadline är ju nu ikväll! Jag vill ju inte att låsningsmetoden ska spricka redan! Bara för att jag har Kreativa Möten-projeketet som tagit all tid för skrivande som jag haft här i veckan (jaja, om man undantar bloggandet... och all annan prokrastinering).

1 kommentar:

  1. Anonym5:36 em

    Hej du! Jag heter Elin och är 15 år. Läste att du skriver en ungdomsbok, så jag blev jätte nyfiken. Läser mycket böcker och jag älskar det!! Hur går det med din bok? =)

    ha det bra, elin.

    SvaraRadera