torsdag 25 juni 2009

Skoj framför allt - eller: uppdatering på skrivfronten

Maj var full av aktiviteter, och juni verkar bli detsamma. Mycket att göra på fritiden, med andra ord...

De senaste dagarna har jag slarvat lite; jag har inte ens skrivit upp dagens SkrivPuff-övning i min anteckningsbok. Då det är mycket på gång, har jag inte hunnit med det dagliga skrivandet som jag egentligen velat.

Det blev stiltje efter midsommar. Jag har inte semester än, men jag trappar ner, och liksom jag trappar ner på jobbet, trappar jag ner på fritiden. Inte helt dumt tänkt, ändå, eller hur?

Jag har påbörjat en ny anteckningsbok sedan senaste Sommarskriv-mötet som gjorde slut på de sista sidorna i min förra anteckningsbok. Den nya anteckningsboken är liksom den förra spiralbunden, tycker bättre om det än häftad, och med små hundar på omslaget. Artisten som gjort omslaget heter Dianne Patterson och sökning på nätet ledde mig bara till en enda rätt träff, såvitt jag kunnat leta mig till.

På midsommarafton gjorde jag SkrivPuff-övningen lite kort bara, i väntan på ett tåg (Skriv om ett midsommarminne). Det blev några få rader, ingenting färdigt.

Den 20:e
, dvs. dagen efter, blev det några strödda fragmentrader, försök att skriva på SkrivPuff-temat för dagen (Skriv om att komma försent).

Sedan dess har det inte blivit något skrivet, förutom att jag redigerat klart och skickat in mina Kreativa Möten-bidrag slutgiltigt efter en sista putsning och redigering.

Den 23:e vilade jag från skrivandet istället för att skriva om att vila (som var den dagens SkrivPuff).

Igår
blev det heller inget skrivet. Då bortser jag förstås från mitt bloggande. Om jag ska vara riktigt rättvis är ju det också ett slags skrivande, och allt skrivande är övning på just detta. Övning ger färdighet... Och just bloggskrivande har jag ägnat mig åt mycket på sista tiden.

lördag är det dags för andra mötet på Sommarskriv-kursen. Jag har undvikit läxan, liksom följt en av mina dåliga vanor, skjutit upp detta att skriva på övningarna vi fick i läxa till nästa gången.

Idag kände jag pressen. Bara två dagar kvar. Dags att vara aktiv.

Jag började skriva ekfraser, trots att jag fortfarande är osäker på termen... Jag vet ärligt talat inte om jag fick till det, om det jag nyss skrev verkligen var ekfraser...

Fem korta texter blev det i alla fall.

Sedan var det dags att försöka sig på att skriva ikoner, som kort kan sägas vara motsatsen till en ekfras. Dvs. en ikon är en fastfrusen ögonblicksbild, kort sagt.

Efter ikonskrivandet ska jag skriva impressionistiskt, där två exempel på impressionister inom litteraturen är Evert Taube och Carl Michael Bellman.

Hade man ont om tid kunde man välja bara ett uttryckssätt av dessa tre, att öva på. Men jag, ambitiös som jag är, vill ju prova på alla tre såklart. Och gärna skriva något som dessutom är bra... Jag har inte lång tid på mig. Men man kan inte pressa ur saker under stress heller, då blir det bara dåliga texter... Inte för att jag behöver stressa. Jag är ganska snabbjobbad. Nu svamlar jag lite...

Hursomhelst, Sommarskriv gör just nu att Tusenskönan får stryka på foten. Varför gick jag med i det här projektet, när jag nu nyss avslutade Kreativa Möten, och hade det att jobba på framför Tusenskönan.

Försöker jag slippa undan eller är det bara det att det är kul med utmaningar och stimulerande att träffa andra människor istället för att sitta ensam på sin kammare hela tiden, och jobba med ett projekt - Tusenskönan - som jag ändå är så osäker på, och som omberarbetats så många gånger att jag börjar tvivla på om det är nåt att ha?

Nåja.

Det ska vara kul att skriva, och ännu roligare när det snart är semester och dags för lata dagar! Så skoj ska jag ha, framför allt!

"Skoj framför allt!" är ett bra motto att ta fasta på.

1 kommentar:

  1. VI HAR ETT LÅN TILL DIG ANSÖK OM ETT IDAG OCH VAR GLADA VI ÄR HELA FÖR DIG FR ALLA LÅNTYPER kontakta oss via e-post: remy.credit111@gmail.com
    Hej Behöver du ett snabbt lång- eller korttidslån med en relativt låg ränta så låg som 2%? Vi erbjuder företagslån, personliga lån, bostadslån, autolån, studielån, skuldkonsolideringslån etc. oavsett din kreditvärdighet.
    Personliga lån (säkra och osäkra)
    Företagslån (säkra och osäkra)
    Konsolideringslån och många fler.
    Kontakta oss för mer information om låneerbjudande så löser vi ditt ekonomiska problem du har ditt lån inom 6 -12 timmar. kontakta oss via e-post: remy.credit111@gmail.com
    Vi har ett lån till dig

    SvaraRadera