torsdag 4 juni 2009

Slutgiltigt

Nu var det gjort.

Jag har precis skickat in alla mina Kreativa Möten-texter till gruppledaren. Ett långt mail med några frågor och funderingar, men med texter som jag just nu ser som klara. Åtminstone de flesta.

Det blev nio texter. Tre prosalyriska texter som hör tätt samman, en prosalyrisk dikt/bild som står för sig själv ihop med fotografiet som inspirerade mig till att skriva ögonblicksbilden, en novell (baserad på minnesanteckningar från slutet av 1800-talet), och fyra dikter, där en är en ögonblicksbild inspirerad på ett fotografi, medan de tre andra hänger tätt samman och baseras på/inspireras av nämnda minnesanteckningar.

Det var ett riktigt spännande projekt att vara med på, inspirerande, roligt, kreativt! Och det är inte slut än.

I höst drar arbetet med utställningen igång, och någon gång under nästa år är det dags för utställningen på riktigt. Spännande värre!

Mina nio texter är som sagt i stort sett klara, så vad som återstår för mig just nu är att vila från dem och ägna mig åt annat. Kanske får jag kommentarer från gruppledaren som leder till ytterligare redigering, eller så blir det bara grönt kort och jag kan köra på i höst när projektet återupptas igen i helt annan form. För nu är skrivarfasen helt över.

Jag ska dock inte lämna texterna helt. Nämnda prosalyriska texter, tre som hänger samman, är ju början på projektet Pleazzze (se andra inlägg med etiketten ifråga).

Pleazzze känns som en baby fortfarande, just född... Jag vet inte så mycket om det än. Det är fragment och dikter och starka bilder i sammelsurium. En bubblig massa som det då och då hoppar ut en ny text från. Det känns lite som en kortroman jag skrev för några år sedan. Det var också fragmentariskt, under en sommar, skrivande i små svarta anteckningsböcker, bitar som blev en helhet. Med riktigt starka bilder och känslor inombords.

Fast nu ska jag ägna mig lite åt redigeringen av Tusenskönan, och det är en helt annan femma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar