onsdag 24 juni 2015

Sommarlov med Kulturkollo #läserjustnu

För den som vill se bilden på Instagram och även följa de bilder jag lägger upp där men inte här, titta gärna in hos mitt alias yasuisora.

För bara en vecka sedan läste jag samtidigt över tio böcker - mer runt elva, upp till tolv stycken som mest. Alldeles för många!

Varför blir det sådär?

Ibland börjar jag på ännu en bok bara för att det går trögt med en annan eller för att jag vill läsa den där nya intressanta boken jag just lånat/köpt, eller för att jag är ute och reser och påbörjar den nyköpta/nylånade boken på vägen hem. Och så sitter jag där med elva böcker samtidigt och känner mig stressad.

Tack vare Rainbow Readathon som jag skriver mer om här, har jag avslutat de flesta böckerna i denna jättehög. Just nu läser jag "bara" fem böcker samtidigt. (Men snart ska de bli färre, haha!)

Dessa är:

The Young World - Överlevarna av Chris Weitz. Min första e-bok någonsin! Jag har kommit till sidan 40 och det är en snabb, lättläst bok, om ett gäng barn som blir kvar när alla vuxna (och småbarn) dör av ett underligt virus. Detta är ett recensionsexemplar från förlaget B. Wahlströms. Jag är som sagt på sidan 40 av 268.

The Art of Character av David Corbett. Det här är en faktabok om skrivande, närmare bestämt om konsten att beskriva och bygga upp karaktärer i sitt skönlitterära verk. Undertiteln är "Creating Memorable Characters for Fiction, Film, and TV". Det är en mycket intressant läsning, en bra bok med mycket fakta, exempel, teoridiskussioner, övningar, tips och trix. Mitt exemplar är köpt på Foyles i London för 9.99 pund. Jag är på sidan 110 av 383.

Snow Crash av Neal Stephenson. Jag har aldrig läst något av Neal Stephenson förut, så jag letade reda på en bok av honom på SF-bokhandeln i Stockholm senast jag var där. Råkade ramla över ett storpocketexemplar av hans första bok Snow Crash, hans debut som handlar om Metaverse - det som kommer efter Internet (fiktivt förstås) och den nya cyberdrogen Snow Crash som också är ett datorvirus och som riktigt ställer till det i Metaverse. Huvudpersonn heter Hiro och är en freelance-hacker. En SF-/cyberpunk-roman av en författare som jag blev nyfiken på efter att hört författarens böcker rosas på Booktube (Youtubes bokavdelning). Mitt exemplar är som sagt köpt på SF-bokhandeln för 139 kr. Jag är på sidan 28 av 440.

Deathless av Catherynne M. Valente. På The English Bookshop i Uppsala frågade jag ett mycket vänligt och hjälpsamt affärsbiträde efter böcker som påminde om Neil Gaimans, samma anda, lite mörka i tonen, med bra språk - liknande Gaimans språk - och fick tips om bland annat den här boken. Det är en mörk saga som tar inspiration från ryska folksagor och som följer en ung kvinna vid namn Marya Morevna när hon blir gift med en av Rysslands svar på Loki eller elaka häxor - Koschei the Deathless. Jag har kommit till sidan 62; boken har varit lite trögstartad men den är mycket poetisk och vacker och lite udda och smått förvirrande men det rätar nog upp sig. Mitt exemplar är köpt i ett köp tre betala för två-erbjudande, och kostade 175 kronor - rabatten, vad den nu blev. Jag är som sagt på sidan 62 av 352.

Ranveig den havsdjärva av Kerstin Trygg. En bok som enligt baksidestexten påminner om en isländsk saga, med liknande språk och som utspelas på vikingatiden. En historisk roman således och jag har bara börjat på den här, är på sidan 2 av 249 och frågan är om man ska räkna sådana här böcker som man bara börjat på men som inte blivit något mer av. Jag har tänkt läsa den här flera gånger och nu måste det bli av på riktigt. Den är säkert bra bara jag kommer in i den; jag gillar dessutom både historiska romaner och isländska sagor. Jag kommer att börja om från sidan 1 på den här och läsa hela boken när jag väl tar tag i att läsa den här.

För hur det nu är så läser jag ändå bara en bok i taget. Kommer jag verkligen in i en bok och tycker att den är fängslande och spännande, så byter jag inte utan fortsätter att läsa till slutet. I de flesta fall.

Så många gånger har jag bara börjat på böcker för att inse att det inte är läge att läsa dem just då, inte för att de är dåliga men för att jag inte har lust just då.

Och då blir de liggande, och vid något annat tillfälle börjar jag om. Om jag inte hunnit en bra bit in i boken och vet handlingen och kommer ihåg, för då fortsätter jag där jag är. Ibland blir det bara så - trots att en bok är bra - att den blir liggande. Speciellt om man påbörjar bok efter bok.

Men nu ska jag avsluta böckerna ovan och sedan ta tag i alla de där böckerna jag vill läsa i sommar... Fast en i taget, märk väl!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar