söndag 1 juli 2012

Datorskriv blir mindre skriv

Det går sämre att skriva "första hands"-utkast vid datorn. Det är som att bara för att bokstäverna och orden står i raka led och ser ut som i en bok, ställer jag högre krav på innehållet och låser mig när jag ser hur "crappy" det blir, dåligt formulerat... Men det är ju just det, det är ett första utkast, det ska vara dåligt... Det är stadiet där allting bara ska ner på papper för att sedan kunna redigeras med detaljer som ska läggas till osv., men det hjälps inte... Datorskriv, om det inte är på tid eller NaNoWriMo, gör att den inre kritikern får övertaget. Sedan är det också en "skriva lite mindre"-dag eftersom gårdagen och speciellt fredagen blev så produktiv. Jag ger mig för i dag med 508 ord. Allting är bättre än inget och framåt går det i alla fall. Nu behöver jag fundera lite också, för jag vet inte riktigt vad som ska hända, har ännu en situation att lösa och måste först hitta alternativ att välja bland innan jag kan välja ett och skriva vidare i den scen jag just befinner mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar