söndag 22 juli 2012

Vila i görandet

Läser mycket just nu. Läst ut Donna Tartts bok (Den hemliga historien) i går och en bok av Sonya Hartnett (Jag är djävulen) i dag, båda väldigt bra böcker som jag tycker mycket om. Har nu börjat i en bok av Harlan Coben, "Berätta inte för någon" (aldrig läst något av honom förut). Har börjat skriva skrivpuffar igen, igår och i förrgår blev det sådana som bara är för mig själv, personliga texter, idag blev det något halvklart som delvis bara är skrivet inom mig, i huvudet, och i form av skissiga teckningar. Imorgon eller senare i nästa vecka kanske det blir något som blir tillräckligt bra för att läggas upp på bloggen. Vi får se.

Jag tänkte att det var dags att börja med skrivpuffar igen. Det var över ett år sedan jag lade upp någon sådan på bloggen sist och det var ett halvår sedan jag skrev en skrivpuff (som aldrig blev upplagd på bloggen då).

Så i ett par dagar har det puffats och lästs mest, istället för att skriva på trilogin (TS/PL/ML). En mikropaus.

Från och med nu har jag dessutom semester i tre veckor, och en del av den tiden tänker jag ägna åt att skriva, teckna och måla.

Jag tecknade en del idag; det gick trögt. Det är en mycket större mur jag måste klättra över när det gäller tecknandet/målandet än skrivandet. Trögstartat och jag är otålig-. Det var länge sedan jag tecknade senast och det märks. Jag är rostig. Det var ganska plågsamt, ingen skiss som jag blev nöjd med när jag försökte. Efteråt, med lite distans, bläddrade jag igen. Det var bra börjor...

Jag måste bara ha tålamod att ta mig vidare, förbi början och in i tecknandet på riktigt. Samma sak med skrivandet. Det finns en startsträcka när jag haft uppehåll ett tag (dagar, veckor, månader...) och det måste jag vara ödmjuk och snäll, tålmodig, inför. Eftersom jag vet om det, skulle det kännas bra att hitta och verkligen anamma förståelse. Istället för självkritik och förebråelse. En stunds meditation/vila kanske, och sedan några djupa andetag och sedan: vila i görandet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar