torsdag 13 mars 2014

Läsmaraton dag 13: entusiasm bland boktravar

Bokmoster som startat utmaningen Läsmaraton i mars, undrade i går hur det går. Nu var det några dagar sedan jag rapporterade om det. Sedan dess har ni sett ett par recensioner på bloggen så ni kanske vet ungefär hur det går redan, men jag tänkte ändå att en uppdatering vore på sin plats.

Utmaningen går som ni vet vid det här laget ut på att läsa tio böcker i mars. Eftersom jag vill ta utmaningen på allvar började jag med att räkna bort de böcker jag påbörjat och hunnit alltför långt i under februari. De två böckerna jag tänker på är Makt och Brasilien: Ljud av steg. Dessa två böcker kommer jag dock att recensera framöver på bloggen så håll utkik. De är lästa i mars men utom tävlan så att säga.

Under mars har jag annars hunnit med fyra böcker hittills. Först ut var Steampunk!, en antologi av en samling olika författare. På andra plats kom Ender's Game av Orson Scott Card. Tredje utlästa boken var Ru av Kim Thúy. Fjärde utlästa boken, Fyra dagar i mars av Jens Christian Grøndahl, har jag ännu inte hunnit skriva klart recensionen till men förhoppningsvis dyker den upp i morgon. I går avslutade jag alltså nämnda fjärde bok och påbörjade den femte, Vi kom över havet av Julie Otsuka. Just precis nu är jag på sidan 58.

Det känns fortfarande väldigt roligt, det här! Så roligt att jag känner mig totalt bokengagerad och lägger upp massor av böcker på Goodreads, sorterar om i min bokhylla och rensar ut - vilket verkligen behövs efter bokrean och så många nya böcker råkat komma in i mina bokhyllor. Böckerna som ska bort ska skänkas till Röda korset, alternativt bytas i något bokbyte mot en annan bok. Så jag läser och tänker och drömmer om böcker och försöker samtidigt hålla mig kvar i vardagen och allt annat som måste göras.

Det känns som om jag återfått lite av den barnsliga entusiasmen som fanns när jag var barn och var en riktig bokslukare. Det är ju så kul med böcker och så roligt när det finns en mängd bokbloggar och bokdiskuterare där ute. Hej på er, kul att ni finns!

Nu ska jag återgå till läsandet... eller kanske till boksorterandet, jag råkade ställa en massa boktravar på golvet, de borde in i hyllorna igen...

1 kommentar:

  1. Vilket härligt inlägg, roligt att du blivit så bokengagerad :) Vi kom över havet är ytterligare en bok jag planerat läsa i mars, kul!

    SvaraRadera