lördag 26 mars 2011

Första blev plötsligt tredje!

Sitter och skriver. Vill ha tiden 19.00-20.00 som skrivtid, måste bara få till det fler gånger än bara ibland också.

Idag blev det strax efter sju till ungefär nu, med ganska många pauser. En timme borde man klara 1000 ord på, om jag skriver konstant går det ju med 1000 ord på en halvtimme, lätt. Men det var under NaNoWriMo det när jag var mer igång.

Idag har det blivit 273 ord på Tusenskönan, kapitel 6.

Sedan jag suttit och skrivit en stund och tar en paus, för att läsa igenom det jag skrivit och få inspiration till fortsättningen slår det mig plötsligt att jag skrivit i tredje person! Tusenskönan är annars i jagform, första person.

Lustigt och konstigt, plötsligt blev det tredje istället. Kanske för att jag under de senaste dagarna hoppat mellan att jobba på de tre böckerna, och både PL och ML är skrivna i tredje person. Men jag tänker inte behålla kapitel 6 i tredje person. Tusenskönan ska vara skriven i första person, av fler än ett skäl. Nu måste jag ändra i de 273 ord jag skrivit, ändra alla "han" till "jag".

Lite mer vill jag skriva, snart är det dags för mig att se på Downtown Abbey också, sista avsnittet. Kommer att sakna den brittiska kostymdramaserien sen, men det finns fler... om inte annat kan man se någon god film på lördagskvällarna framöver istället!

2 kommentarer:

  1. Bra målsättning, jag skulle också vilja ha en tid sådär, men har inte lyckats hitta någon än. Kanske i sommar...

    SvaraRadera
  2. Tack! Jag velar mellan antal ord och bestämd tid mellan olika klockslag. Har kommit fram till att det blir både och - 1000 ord eller en timme kl 19-20, vilket som än kommer först. Lycka till med ditt skrivande! Hoppas du hittar lösningen på hur du vill göra!

    SvaraRadera