lördag 26 mars 2011

Midnattsskrivande

Igång efter midnatt och till tonerna av Röjksopps "What else is there?" med gästsångerska Karin Dreijer Andersson från Fever Ray.

Till tonerna av den låten tumlar orden ur mig efter veckor av fjuttigt lite skrivet. Visst, jag har haft fullt upp med att läsa "Plot & Structure" och göra övningarna i boken. Men ändå. Vissa dagar har jag skrivit, men många dagar har jag inte skrivit, och jag vill som bekant upp i tusen ord per dag. Lite skrivet nu och då, blir just resultatet lite grand, medan om man skriver varje dag så blir det en bok så småningom. Och det är ju ditåt jag siktar.

Eller en och en... det är tre böcker som skrivs parallellt.

Mer och mer har jag insett att jag måste få bok tre klar för att kunna ge teasers och dylikt i de två böcker som kommer dessförinnan. Lustigt nog är det bok två som är mest klar. Jag tittade igenom PL idag och kunde konstatera att jag faktiskt skrivit första utkastet på boken klart tack vare Nationel Novel Writing Month i november 2010.

Under 2011 har jag skrivit klart det som fattades i den boken, delar som mest bara finns handskrivna än så länge. Bok ett är som sagt den som är mest ofärdig. Det är också den jag skrivit om mest gånger. Nu, stärkt och inspirerad av "Plot & Structure" av James Scott Bell, har jag funnit min strategi och inser att det bara är att vara hårt kronologisk. Uppgift 1. Skriv klart hela första utkastet från kapitel 1 till kapitel sist.

I "Plot & Strucure" finns även en regel som jag med glädje anammar eftersom jag inser att det är en svag punkt hos mig, nämligen att redigera.

Regeln lyder: redigera bara i den text du skrivit dagen innan. När du gjort det, fortsätt med att skriva ditt antal ord (dvs. det mål man satt upp för ord/dag, i mitt fall just nu 1000 ord).

I övrigt ska man inte röra texten man skrivit förrän hela första utkastet är klart, har vilat en vecka (eller hur lång tid man nu vill) och sedan har läst igenom hela texten och bildat sig en överskådande uppfattning om densamma.

Så goda råd! Jag är glad att jag läst "Plot & Structure". Är nästan klar med läsningen av den, har inte gjort alla uppgifter än dock, halkar efter med den biten. Är på sidan 183 av 231. Det finns många godbitar i den boken som jag tänker ta fasta på, lära mig av och inspireras av.

Nu ska jag återgå till mitt midnattsskrivande.

2 kommentarer:

  1. Då satt vi och skrev precis samtidigt inatt! För mig blev det mellan 00.05-01.10. Två nya dikter till mitt långa projekt.
    Det känns så härligt när orden flödar igen efter några veckors motstånd!

    SvaraRadera
  2. Vad roligt! Grattis, kul att du fick inspiration och kom framåt med ditt långprojekt! Javisst är det härligt när orden flödar!

    SvaraRadera