fredag 25 mars 2011

Våffeldagen

Våffeldagen. Givetvis kunde jag inte låta bli att grädda våfflor, så det blev våfflor till middag. Frasvåfflor. Men jag måste medge att det är lite svårt att få dem perfekt frasiga... Jag har höga krav, inte bara på mitt skrivande utan även på våffelgräddning. Det är väldigt sällan jag gräddar våfflor... så krav borde vara onödiga.

Hursomhelst är våfflor riktigt gott när man väl äter det. Hallon och blåbär, frusna bär upptinade i mikron samt vispat Milda visp 20% blev det på våfflorna. Mums!

Receptet hittade jag i dagens DN (pappersupplagan); jag tog frasvåffelreceptet som fanns där och som var väldigt enkelt: 3 dl vetemjöl och 2 dl mineralvatten blandas, och blanda sedan ned grädde eller gräddfil i det. Jag tog gräddfil. Blanda samman allt till en smet och grädda i våffeljärn. Det blir 8 våfflor sammanlagt.

2 kommentarer:

  1. Ett hett tips är att byta ut hälften av mjölet mot skrädmjöl, då blir våfflorna plötsligt dubbelt så goda! (Och dessutom lite nyttigare) Skrädmjöl är gjort på rostad fullkornshavre (har jag för mig). Funkar även att göra samma deal med pannkaksrecept :)

    SvaraRadera
  2. Smarrigt! Jag fick jättegoda mat-våfflor till lunch, bakade på dinkel och pumpa, serverade med fetaoscreme och gravad lax. Mums!

    SvaraRadera