tisdag 22 mars 2011

Tio förslag på slut

Läsandet av "Plot & Structure" fortsätter. Jag gör en väldigt spännande skrivövning, som tillhör kapitel 6, "Endings".

Övningen består i att man ska skriva 10(!) slut på sin roman - kortfattade sådana givetvis, på bara en rad vardera (mina blir något längre än en rad, men inte mer än ett par, fem rader vardera). Sedan ska man välja ut två eller tre av dessa, de man själv tycker verkar mest lovande, och skissa på en sammanfattning på cirka 250 ord vardera till de två/tre sluten. Därefter är det upp till en själv om man vill använda sig av något av sluten eller kanske två av dem, ihop med som en twist i slutet av sin roman.

För mig som har det stora problemet "hur slutar min trilogi" är det här en perfekt övning. Jag skissar upp alla huvudtrådar som finns i slutet och bestämmer olika slut beroende på dessa trådar och hur de kan utvecklas/avslutas. Jag har fjorton sådana huvudtrådar så jag har massor av delar att snurra runt i olika slut och då har jag ändå säkert missat något...

Roligt är det hur som helst, och utvecklande.

Vill ni läsa en fördjupande bok om skrivande och en som handlar om just hur man utvecklar sin plot, kan jag varmt rekommendera denna bok. Den finns att köpa på t.ex. AdLibris. "Plot & Structure" av James Scott Bell. Spännande!

Nu ska jag gå och ta mig en kopp te till och sedan måste jag nog sluta för idag, mitt huvud är tungt av trötthet...

1 kommentar:

  1. Det låter som en superbra övning, tack för tipset!

    SvaraRadera