måndag 28 mars 2011

Omformliga textsjok

Nu är det snart sovdags. Ännu en dag har gått. Ännu en dag med målet uppfyllt, hurra! Jag är uppe i 1028 ord och har fortfarande inspiration och idéer till mer.

Jag skrev ut Tusenskönan så långt som det är just nu med alla mina nya kapitel sammantagna tidigare idag. Den här boken måste vara en av de som är mest kameleont av alla... åtminstone av alla jag skrivit... Eller nej, mitt gymnasiemastodontprojekt var också väldigt förändrande både över tid (högstadiet till gymnasiet till något år efter det), ett projekt som växte tillsammans med mitt skrivande och min egen utveckling. Tusenskönan har (tyvärr?) blivit ett liknande projekt. Det ÄR utvecklande att skriva en massa, att slänga och rata och redigera och fundera och skriva om i det oändliga, men det är inte produktivt eller resultatmässigt eller målmässigt bra på något vis. Och i förlängningen är det tärande på självförtroendet också.

Men jag har hittat en kärna som jag funnit vara väldigt bra och som jag vet har potential och det är därför jag kämpar och kämpar genom åren(!) för att nu slutligen och äntligen stå och jobba med något som har RIKTIG potential och som artar sig att bli något riktigt bra och faktiskt publicerbart (efter putsning, givetvis).

Och jag skrev ut dessa lovande 22 966 ord idag och började läsa igenom. Med pennan i högsta hugg förstås. Många anteckningar i marginalen, små och stora ändringar, textpetande. Och så anammade jag det jag nyss lärt mig i "Plot & Structure" och använde mig av ABC-metoden (som han i sin tur hittat hos Natalie Goldman). I kapitel 1 kom A - dvs. ett hål där jag måste fylla på med text, och i kapitel 4 kom B, det andra hålet. Dessa två har jag jobbat på idag. Sammanlagt är det som sagt 1028 ord, A 423 och B 605 ord. Ingetdera hålet är färdigskrivet men det är på god väg.

Redigeringen av själva brödtexten som jag skrev ut, gjorde jag på tåget till och från jobbet och i väntetider på tågavgångar. Jag kom så långt som till början på kapitel 6, ungefär sexton sidor in i romanen. Fortsätter imorgon med läsandet och redigerandet. Och nu är det snart slut på min skrivkväll också. Klockan tio är det sovdags. Så jag önskar godnatt och ha en trevlig morgondag! Lycka till med vad ni än jobbar med för projekt! Jag hoppas på lycka på mitt. Kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar