fredag 4 mars 2011

Hjälp, help! - Plot & Structure - How to?!?

Funderar fram och tillbaka.

TSD1K1* är klart, måste bara föra in korren jag gjort på papper in i dokumentet på datorn.

TSD1K2 skriver jag på för fullt just nu. Det går lite trögt eftersom jag kommit till ett parti som jag inte planerat, inte hade en aning om skulle hända och som jag inte har en aning om utgången på. Därför stannar jag gång på gång, vet ju inte hur jag ska fortsätta eller vad som ska hända.

TSD1K3, ja, där har vi ett stort frågetecken. Egentligen borde jag väl fokusera på K2 tills jag är klar med det, men jag börjar kika så smått på K3 (just för att jag VILL skriva och det går så trögt med K2, dessutom är det aldrig fel med planering parallellt med skrivandet). Frågan är... Ska K3 bli direkt fortsättning på K2 eller ska jag fortsätta på K1:s handling istället? Vadå, undrar du...

Jo, såhär är det. K1 utspelas mitt i vintern, en central händelse äger rum, början på en omvälvning. K2 är en tillbakablick och beskrivning av något som äger rum långt innan, egentligen själva början på berättelsen. Frågan är nu om jag ska hoppa tillbaka till "nutid/vinterscenen" eller om jag ska fortsätta på tillbakablicken. OM jag väljer att gå tillbaka till nutid, måste jag ändå sedan hoppa till tillbakablicken och fortsätta den. Då blir det ett "varannat-kapitel"-scenario. Som kanske blir lite förvirrande för läsaren.

Alternativ två är att fortsätta på tillbakablicken, göra det ända tills jag kommer fram till precis innan vinterscenen i min dåtids-berättelse, och DÅ börja på D2 - del 2 - och vinterscenen med direkt fortsättning på den.

Vad skulle du föredra som läsare?

Till saken hör också förresten att redan K1 glider in i tillbakablicken, men inte utan att man kan stoppa och hoppa tillbaka till nutids-/vinterscenen i K2. Också till saken hör att jag innan tillbakablicken valt att kapa nutidsscenen mitt av, så att det som blir eventuell fortsättning, oavsett när jag lägger den kapitelmässigt, blir en direkt fortsättning på vinterscenen med samma tre personer. Det gör ju också att det - och här är det jag som kanske inte litar tillräckligt på läsaren - blir svårare att hoppa tillbaka till nutidsscenen ju längre "tiden"/boken gått...

Om jag väntar för länge, tänker jag, kanske läsaren glömt allt om första scenen i boken och vad som egentligen hände där?

Hjälp, vad klurigt det här känns!

*Not: TS=Tusenskönan, D1=Del 1, K=Kapitel.

2 kommentarer:

  1. Om det är så att du vill följa vad som hände tidigare fram till nutidsscenen så skulle jag antingen börja berättelsen när händelsen som triggar igång berättelsen börjar och fortsätta framåt tills slutet på berättelsen, dvs K1 flyttar framåt och blir ett senare kapitel. Eller om jag vill börja berättelsen med nutidsscenen skulle jag ta den, hoppa tillbaka till dåtiden och sedan fortsätta framåt tills jag är tillbaka i nutiden. Alternativet är om dåtidshändelserna egentligen är backstory som inte är nödvändigt så skulle jag skippa tillbakablicken helt och hållet och fortsätta direkt från nutiden.

    Upplägget med vartannat kapitel tror jag kommer vara svårare om du vill behålla läsarens intresse. (Det finns naturligtvis fall då detta är det bästa... ;-) )

    Men som sagt det är bara vad jag skulle göra. Du behöver ju göra vad som känns bäst för dig... ;-)
    MvH Eva

    SvaraRadera
  2. Låter nästan som du har två serier på gång... En nutidsserie och en "det hände tidigare"-serie. Som Belgarion/Polgarath/Belgarath,och Shannara-böckerna, osv...

    Skulle lite bakland hjälpa TSD1K2?

    SvaraRadera