fredag 15 januari 2016

Bokbloggsjerka: Läsplaner 2016

Veckans bokbloggsjerka lyder som följer: Har du gjort upp några läsplaner för 2016, och hur väljer du i så fall ut vilka böcker du ska läsa och när?

Som jag skrev i jerkan om nyårslöften 2016 har jag bestämt att jag ska läsa enbart böcker ur mitt eget bibliotek (eller min fästmans) och det begränsar urvalet något. Detta gäller dock även nya böcker jag/han köper under året.

Vad mer ska jag läsa tre böcker köpta 2015 och tre böcker köpta 2014. År 2014 bokförde jag 76 böcker jag fått/köpt under året, vilket ger mig, även om jag läst en del av dem, massor av böcker att välja bland. Samma sak gäller 2015 (80 nya böcker). Så när jag ska välja ut dessa sex böcker har jag stor valfrihet.

Även löftet att läsa sex fackböcker blir inga problem; jag har ganska många fackböcker att välja bland. Mina ytterligare löften att läsa sex böcker jag fått i present och att avsluta tre bokserier blir heller inte svårt; jag har mycket här hemma att botanisera bland där också.

Mina läsplaner sträcker sig alltså till att läsa böcker ur de egna bokhyllorna, samt att läsa de böcker jag köper/får under 2016 också under 2016. Förhoppningsvis gör det att jag inte köper lika många nya böcker som föregående år...

De enda böckerna jag genast prioriterar är böcker jag får som recensionsexemplar. Men när/om jag får sådana eller när/om jag får bokliga presenter, det vet jag nu inte. Så läsplanerna är vaga; jag kommer att läsa det jag har lust till, helt enkelt.

Detta kommer nog även att innefatta den enda läsutmaningen jag är med i detta år, Nellys #hylltömning2016. Fast det beror förstås på vilka delutmaningar som dyker upp ur hylltömningsutmaningen under året.

(Bilden lånad från Annikas litteratur- och kulturblogg.)

4 kommentarer:

  1. Jag läser alltid böcker ur min egen bokhylla, men det hjälper inte ett dugg. De olästa blir bara fler och fler :)

    SvaraRadera
  2. Jag läser nästan alltid böcker ur min egen bokhylla, så i alla böcker jag deltar i så plockas böckerna därifrån. Köper på mig så många böcker varje år så jag behöver aldrig låna för att läsa. Men visst händer det ibland ändå, men inte ofta.

    SvaraRadera
  3. Om jag skulle deltagit i någon läsutmaning så skulle det klart varit någon som handlar om hylltömning.

    SvaraRadera
  4. Rec-ex prioriterar jag med och sedan blir det det jag är sugen på för stunden.

    SvaraRadera