fredag 8 januari 2016

Bokbloggsjerka: Nyårslöften

Nu är bokbloggsjerkan tillbaka efter långt uppehåll, fick jag veta via C.R.M.Nilssons blogg. Jerkan pågår fredag-måndag varje helg. Frågan som ställs denna gång är: ”Har du avgett några nyårslöften när det gäller läsning, böcker, författare etc.?”

Det korta svaret på den frågan är: ja.

Mer preciserat är detta vad jag lovat mig själv:

Jag har satt upp 9 mål.

Läsutmaningar 2016
  1. Läs endast egenägda böcker samt böcker ur min fästmans/sambos bibliotek.
  2. Läs alla böcker du köper 2016 under 2016.
  3. Läs 3 böcker köpta 2015.
  4. Läs 3 böcker köpta 2014.
  5. Läs 6 fackböcker.
  6. Recensera alla böcker du läser under året 2016 och lägg upp recensionerna på en av dina bloggar (Havsdjupens sal, Creative Harmony).
  7. Läs 6 böcker du fått i present.
  8. Avsluta 3 bokserier (trilogier eller längre).
  9. Anta 1 läsutmaning, för år 2016, som du hittar på nätet.

Punkt 1 har jag satt upp för att jag läst på tok för många låneböcker de senaste åren. Det kan låta konstigt formulerat på det viset, men saken är den att jag har en massa olästa böcker i mina egna hyllor och jag köper ständigt böcker som blir olästa. Lösningen på detta är att sluta låna böcker och läsa de jag faktiskt har hemma (och göra mig av med de jag absolut inte vill läsa). Böckerna lär inte ta slut i första taget eftersom jag har hundratals olästa böcker...

Punkt 2 är tänkt att minska på mitt bokköpande. När jag köper en bok måste jag läsa den också. Förhoppningsvis minskar det impulsköpandet och köpandet på exempelvis second hand där jag kan samla på mig massvis med böcker bara för att de är billiga.

Punkt 3 är en enkel punkt. Jag bokför alla böcker jag köper/får och har köpt böcker nio av tolv månader förra året, så jag har många att välja bland.

Punkt 4 är liknar den föregående. Jag har bokfört mitt köpande av böcker (i en enkel anteckningsbok) sedan januari 2014. Under 2014 blev det nya böcker varje månad, så där finns absolut olästa böcker att plocka ifrån.

Punkt 5 är en sådan som på något vis återkommer år efter år. Jag vill gärna läsa fackböcker men gör det sällan. Dock samlar jag på mig en del, inom ämnen som intresserar mig: skrivande, läsande, historia, barnböcker, träning osv. Där finns det också att läsa.

Punkt 6 är kanske att ta mig vatten över huvudet. Jag hade detta som mål förra året, men lyckades inte riktigt – eller inte alls. Det blev ett lite för stort krav, eftersom jag kom på det i efterhand när jag redan hade en mängd böcker att recensera. Med recensionsexemplar är det lätt – där har jag lite press på mig – men de andra böckerna är svårare. Jag har en lista med böcker från 2015 jag ska skriva och lägga upp recensioner för. Jag hade någon tanke förra året om att recensera böcker på svenska på just svenska och böcker på engelska på engelska (och lägga upp dem på min andra blogg); det gjorde också utmaningen svårare och ställde till det för mig förra året, så vi får se hur det blir med det i år. Jag håller det vid att jag ska recensera alla; språket blir en sekundär fråga. Den här punkten får vi se hur det går med, men det är i alla fall en målsättning. Och det är verkligen en utmaning – lite i tuffaste laget, kanske.

Punkt 7 är en punkt som jag haft i åtanke i ett par år nu. Samtidigt som jag började bokföra inköp skrev jag också upp alla böcker jag fått av andra i en ”Presentböcker att läsa”-bok, uppdelat efter vem jag fått boken av. Där skrev jag upp även äldre gåvor, så tidigt som från 2006 och framåt. Jag blir alltid jätteglad när jag får böcker – älskar att få böcker(!) – men jag är tyvärr lika dålig på att läsa dem som mina övriga böcker. Låneböcker har alltid kommit före i och med att de måste lämnas tillbaka och jag har alltid haft tendensen att låna för många och lämna igen de flesta olästa. Därför ska jag nu ta tag i att läsa böcker jag fått – för det är inga dåliga böcker, det är böcker som jag verkligen VILL läsa!

Punkt 8 är en punkt som fanns med även 2015 i form av en ”avsluta serier”-utmaning. Ett par serier blev avslutade, men många återstår, så den här punkten får jag heller inga svårigheter med att hitta böcker till.

Punkt 9 lade jag till för att jag de senaste åren har hakat på läsutmaning efter läsutmaning, entusiastiskt och spontant, full av energi till en början, men sedan har inte många blivit avslutade och inte alla läsutmaningar riktigt passat mig. Därför begränsade jag det i år till bara en (1) utmaning. Efter lite letande hittade jag utmaningen för mig: en utmaning med fler utmaningar i utmaningen. Det är från Nellons bokblogg. Projekt Hylltöming 2016, som i korthet består i att tömma eller minska på sina olästhyllor. Om man har många olästa böcker kan man bestämma ett visst antal som ska bli lästa. Det går helt i klang med mina andra utmaningar och med det övergripande: att läsa böcker enbart ur hyllorna här hemma (mina och sambons). Nellys utmaning hittar ni på sociala media under hashtagen #hylltömning2016. Den kommer att bestå av ungefär ett dussin mindre utmaningar, det är inte säkert att de blir månatliga, men ungefär. Se mer om utmaningen i Nellys video om denna utmaning.

Sammanfattningsvis kan jag säga:
Jag har försökt att hålla antalet böcker för varje punkt så lågt som möjligt för att göra det lättare för mig själv och för att hålla det sammanlagda antalet böcker i utmaningarna på en sådan nivå att jag med lätthet kommer upp i detta. Förra året var ett lågläsningsår tack vare att jag inte läste något alls under januari-mars och jag läste ”bara” 57 böcker allt som allt (alla böcker räknas, korta som långa), i jämförelse med 120 böcker 2014 och 76 böcker 2013, så jag hoppas att 2016 blir ett bättre läsår än förra året. Och jag hoppas också att utmaningarna ovan hjälper mig på vägen.

14 kommentarer:

  1. jo, man vill gärna avsluta utmaningar, jag blir inspirerad av dina löften!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst vill man, Hannele! Alltför många gånger har jag lämnat saker oavslutade. Tack, kul att jag inspirerar!

      Radera
  2. verkligen ambitiöst! jag försöker tänka mig för så att jag inte antar för många utmaningar eftersom jag alltid (faktiskt) försöker avsluta dem också

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter klokt, Mrs Calloway. Jaa, det blir lätt lite ambitiöst när jag är i farten... även här när jag försökte att lägga kraven lågt... Vill gärna börja avsluta mina utmaningar också. Lycka till med dina utmaningar!

      Radera
  3. Oj vilka bra utmaningar! :D Hoppas att du klarar dem också. Själv är jag extremt bra på att avsluta dem istället

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Bara Ett Kapitel Till! :-D Läste på din blogg om din utmaning; låter som en bra sådan att bredda sitt läsande! Inte alltid helt lätt! Lycka till!

      Radera
  4. Jag har nog alltid haft svårt att läsa ut böcker samma år som jag införskaffar dem. Är alltid överoptimistisk.

    SvaraRadera
  5. Oj vad många löften. Jag är imponerad, hade nog klarat en och sedan glömt resten. :-)

    SvaraRadera
  6. Jag brukar oxå ha som mål att de böcker jag skaffar under året ska läsas innan året tar slut, det brukar fungerar rätt bra, i alla fall brukar det bromsa lite när man är köpsugen :)

    SvaraRadera
  7. Utförligt och strukturerat - lycka till! :)

    SvaraRadera
  8. Skitbra, men jag får nog hålla mig till ett löfte i taget. Är super glömsk. ♥

    SvaraRadera
  9. Vilka bra mål, lycka till :)

    SvaraRadera
  10. Jag läser också mycket låneböcker och ska hålla mig till hyllan i år!

    SvaraRadera
  11. Mycket kloka punkter! Jag är inne på samma idé när det gäller låneböcker, lånar för mycket medan mina egna samlar en massa damm.

    SvaraRadera