söndag 31 januari 2016

Bokrensarhelg

Den här helgen har varit en bokrensarhelg. Jag behövde verkligen rensa böcker. Ett par, tre tusen böcker hemma, och mer och mer i oordning efter att jag köpt så himla många böcker de senaste åren, speciellt spontaninköp på bokreor och second hand.

Tre fulla mellanstora kartonger proppfulla med böcker åker in i förrådet.

Tvåhundra (200) böcker skänks till Röda Korset.

Jag har verkligen varit hård och sträng mot mig själv.

  • Kommer jag att läsa den här boken? Om inte – skänk bort.
  • Läste jag boken och gillade den? Ska den då vara framme eller ska den in i förrådet?
  • Läste jag boken och tyckte inte om den eller tyckte mindre bra om den, eller att den bara var okej? Då ska den skänkas bort.

Jag behövde göra den här rensningen, för mitt eget välbefinnande. Både för att jag fysiskt sett har mycket mer ordning på böckerna nu och för att jag har ordnat det mentalt, på något vis. Jag har mer kontroll över vilka böcker jag faktiskt äger. Att jag äger dem, att jag någon gång vill läsa dem, eller att jag läst dem och tyckte mycket om dem.

Min färgsorterade bokhylla.
Det blev en process, detta, att komma till insikt om att jag behöver rensa, vill rensa – och verkligen ta tag i det – och inse att jag har ett begränsat antal bokhyllor, begränsat med plats, och inte kan få plats med hur mycket som helst. Då gäller det att sålla och välja.

Oredan bland mina böcker har blivit mycket mindre, ordningen har blivit bättre. För en oinvigd ser det nog inte ut som om det har hänt något bland mina bokhyllor. Där ser lika fullproppat ut som vanligt. Men jag vet att det har varit dubbla rader, att det varit oordning och oreda och bra många fler böcker tidigare ...

Jag har en bokhylla med sex hyllplan, författare med efternamn från A-G (skönlitterära böcker), i vardagsrummet. Där har jag också ett par hyllplan med fackböcker invid teven – de hyllorna har jag inte rört än.

I sovrummet: en bokhylla (sex hyllplan), med G-L.

I arbetsrummet: En bokhylla som är färgsorterad, där jag ordnade om rejält. Tidigare hade jag dubbla rader, nu är det enkla rader. Nu är översta hyllplanet tillägnat Terry Pratchett. Jag har många böcker av honom, eftersom han är en favoritförfattare sedan länge.

För den oinvigde har här inte hänt något.
Sedan är där, precis under Terry Pratchett, ett hyllplan med enbart vita böcker, ett med svarta böcker, ett med blå, blålila och lila böcker, ett plan med röda och rödorange böcker.

Bland fackböckerna, i en vit bokhylla, inne i arbetsrummet har jag rensat. Där var sex hyllplan – nu har jag frigjort till sju plan – alla fulla med böcker. Och så är det en stor radda med böcker ovanpå den vita bokhyllan. Nu finns det till och med plats för prydnadssaker framför några av böckerna i denna bokhylla.

Sådan lättnad det är att rensa på det här viset! Nu kan jag med lättare sinne ta itu med att läsa alla böcker jag har hemma olästa – som jag vet med mig att jag vill läsa.

Och med gott samvete köpa nya böcker – men mindre spontant, med mer eftertanke – och med insikten att jag inte har plats för alltför många fler böcker – utan att göra rum genom att läsa och rensa än mer.

Jag välkomnar gärna nya böcker och nu känns det som om jag har gjort plats för dem, både mentalt och fysiskt.

1 kommentar:

  1. Man måste verkligen rensa ibland. Jag flyttade nyligen och gjorde en enorm rensning bland mina böcker. Det var en lättnad. Nu har jag bara böcker som verkligen betyder något eller som jag är taggad på att läsa / läsa om :)

    SvaraRadera