söndag 10 januari 2016

Recension: Lilla Berlin 4 - Cute Overload

Lilla Berlin 4 – Cute Overload är en samling av nytecknade/nyskrivna seriestrippar av Ellen Ekman. De olika kapitlen är avgränsade med söta djur med söta accessoarer; därav undertiteln ”Cute overload”. Flera av bilderna fick mig att säga ”ooh” och ”aah” och bli helt begeistrad över sötheten.

Själva serierna då?

De fick mig att le eller le inombords, fnissa någon gång och flera gånger nicka lite vist och instämmande – sådär är det faktiskt. Många av seriernas poänger var pang på, helt rätt. Andra gillade jag lite mindre. Sammantaget var det en väldigt bra samling.

Vardagssituationer och vardagsskildringar fyller denna bok. Diskussionsämnena känns igen från vardagen och det är i igenkännandet som man reagerar och hajar till, skrattar och håller med. Ett antal personer följs och återkommer i olika konstellationer genom hela samlingen.

Teckningsstilen är rätt mysig. Jag tycker om den. Annars brukar jag vara kritisk till just svenska serier – jag tycker många socialrealistiska serier inte håller måttet – men den här gör det. Ett stort plus för att hela samlingen är i färg också; serien passar i färg.

Serien Lilla Berlin finns i flera samlingsutgåvor, varav detta som sagt är den fjärde. Serien har tidigare gått i Metro och den gör det fortfarande såvitt jag förstår. Nu var det länge sedan jag läste Metro, men om jag ramlar över någon Metro i framtiden kommer jag definitivt att bläddra fram till Ellen Ekmans Lilla Berlin och läsa dagens seriestripp.

Albumet får 4 av 5 stjärnor av mig på Goodreads.

Titel: Lilla Berlin 4 – Cute Overload

Författare & tecknare: Ellen Ekman

ISBN: 978-91-86509-55-2

Förlag: Kolik förlag

Recensionsexemplar: ja

Boken finns att köpa här:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar