måndag 4 januari 2016

Recension: Sword Princess Amaltea, del 3

Sword Princess Amaltea är en trilogi skriven och tecknad av Natalia Batista. Hon har en egen blogg; besök den gärna.

Natalia Batista har även illustrerat flera barnböcker och också skrivit Mjau 1-4 som jag har recenserat här.

Det här är sista boken i trilogin, och därför vill jag inte berätta för mycket om handlingen.

Helt kort kan jag berätta om hela serien och dess handling i stort.

Amaltea är prinsessa i ett drottningarike. Hon lever i en värld där könsrollerna är de omvända. Kvinnorna är de starka, de som ger sig ut på äventyr och de som ska rädda prinsen från draken, döda draken och ta över drottningariket, så också Amaltea. Hon räddar sin prins, men sedan börjar bekymren. Hur ska de alls nå till prinsens rike så att Amaltea kan be drottningen att få gifta sig med prinsen?

Natalia Batista har lyckats bra. Jag gillar hur hon använder ordet ”kvin” istället för ”man” i meningar som ”man gör ju det” – ”kvin gör ju det”. Kul att hon tänkte på en sådan detalj och inte föll för att behålla det vanliga språkliga som ju refererar till en mansperson snarare än hon eller något könsneutralt (hen är inte alls samma sak, för övrigt).

Varje del i serien börjar med en sammanfattning av vad som hänt innan, vilket var bra i mitt fall, eftersom det var ett tag sedan jag läste del 1 och 2. Jag kom dock ihåg det mesta. Sword Princess Amaltea är ett humoristiskt och fartfyllt äventyr. Natalia Batistas högklassiga teckningar höjer stämningen ytterligare.

Jag rekommenderar alla att läsa böckerna i ordning och inte hoppa över någon del. Alla delar är bra och förtjänar att läsas, och serien gör sig bäst i sin helhet. Dessutom slutar bok tre med en oväntad vändning, en knorr som blir mer effektfull om man – kvin! – läst alla böcker i ordning.

Till sin hjälp har hon haft assistenter, något som är mer vanligt i Japan, än i Sverige. Jag kan tänka mig att det är hjälpsamt, då de gör bakgrunder, kopior och annat som är lite ”tråkigare” eller kanske mer tidsödande, så kan tecknaren eller manusförfattaren ägna sig åt det mer framträdande.

Serien är också klart inspirerad av japanska manga, något som ”kvin” ser i teckningsstilen.

Jag gillar den och kan varmt rekommendera den till någon som vill ha en serie där könsrollerna spegelvänds, en trilogi som provocerar eller visar på de roller som funnits och fortfarande finns och är starka på många ställen runtom i världen, en trilogi som väcker debatt och diskussion - och om inte annat får den läsaren att reflektera.

Boken finns att köpa här:

Författare & tecknare: Natalia Batista
Förlag: Kolik förlag
ISBN: 9789186509538
Originalspråk: svenska
Recensionsexemplar: ja

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar