lördag 16 januari 2016

Recension: Half Bad – Det mörka ödet av Sally Green

I den andra delen i Half Bad-trilogin dras trådarna åt. Skillnaden mellan de goda och de onda, de ljusa och de mörka, suddas ut och försvinner. Precis som i verkliga livet blir det gråzoner. Nathans äventyr fortsätter och kriget blir värre. Ingen går säker och saker och ting tar oväntade vändningar.

Boken utspelas i vår värld, men det finns magi och det finns häxor; det finns två sidor som strider om makten. Det kan låta som en kliché, men Sally Green lyckas göra något nytt av detta. Den är skriven ur första persons perspektiv och hon gör det bra; både författare och läsare är inne i huvudpersonen.

Jag tyckte ännu mer om den här delen än den förra. Spänningen stegrade något otroligt och jag kunde inte sluta läsa. Detta var en riktig bladvändare och jag väntar spänt, med otålighet, på den tredje och sista delen i trilogin. Eftersom jag har läst de två första på svenska, får jag snällt vänta på översättningen av den tredje delen. Det ska bli så spännande att se hur detta slutar!

Nu när Sally Green blivit klar med sin debuttrilogi hoppas jag att hon kommer att skriva mer, för jag vill läsa mer av henne.

Tack, Bokförlaget Semic, för recensionsexemplaret!

Författare: Sally Green
Titel: Half Bad – Det mörka ödet
Originalets titel: Half Wild
ISBN: 978-91-552-6178-8
Recensionsexemplar: ja

Boken finns att köpa här:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar