fredag 7 februari 2014

Bokfynd på Röda Korset

Var ut en sväng på stan för att uträtta några ärenden och passade på att svänga förbi Röda Korset. Den lokala Röda Korset-butiken säljer böcker för ytterst förmånliga priser. En inbunden bok kostar fem kronor och pocketarna kostar tre kronor styck. Om man köper fem inbundna böcker får man dem för priset av fyra, det vill säga för tjugo kronor. Det erbjudandet utnyttjade jag inte den här gången, men några böcker blev det. Närmare bestämt sex stycken: tre inbundna och tre pocketar.

Alessandro Baricco läste jag senast augusti 2011. Då läste jag hans "Nittonhundra", en tunn och poetisk liten bok, legenden om oceanpianisten. Den här gången hittade jag "Silke", också en tunn bok, en roman utgiven på Albert Bonniers Förlag. Den utspelas i mitten på 1800-talet och handlar om en man vid namn Hervé Joncour som handlar med silkesmaskar. Låter lite udda, det också. En tunn roman med stor stil. Kanske och förmodligen snabbläst. Ska bli kul att läsa!

Yasunari Kawabata har jag inte läst något av tidigare. Han är japan, nobelpristagare, fick nobelpriset 1968, dog 1972. Boken jag hittade är en pocket på engelska. "The Old Capital", handlar om Chieko, adoptivdotter till en kimonodesigner med fru. Ska bli intressant att läsa!

Neil Strauss har skrivit Spelet, med undertiteln En inträngande analys av raggningsexperternas hemliga sällskap. Som jag förstår det är det något slags självupplevt av Strauss som tillbringade två år i hemligt sällskap med män som ville bli experter på att ragga kvinnor och sedan skrev han en bok om det. Vet inte om den är läsvärd eller inte, men jag tänkte att den kunde vara en inspiration till Jade eftersom jag där skriver ur manligt perspektiv.

Donna Tartt har jag tidigare läst en bok av, Den hemliga historien. Jag har nyss köpt hennes senaste/tredje bok Steglitsan. Äger mittenboken (hon har bara kommit ut med tre böcker), The Little Friend i pocket på engelska, köpt på second hand. Antagligen är det för att jag har den på engelska och för att den är tjock och kan vara tungläst därför som jag inte läst den än. När jag nu hittade hela två exemplar av denna bok, inbunden och på svenska, på Röda Korset, kände jag att det var väl meningen att jag skulle köpa ett ex. Så det gjorde jag. Den lille vännen heter boken på svenska och jag ser fram emot att läsa den.

Lolly Winston har jag tidigare läst en bok av, hennes debut Brustna hjärtans café, som jag gillade och läste juni 2012. Dock var det en missvisande svensk titel, jag trodde det skulle vara mycket om caféet men det kom in sent i handlingen, och därför tycker jag att den engelska originaltiteln Good Grief är betydligt bättre och mer adekvat. Debutromanen har nu fått en fristående fortsättning och av texten på baksidan att döma är det här också en feel-good-roman. Hittade ett inbundet exemplar av denna bok, som tyvärr hade ett rätt så trasigt omslagspapper men det må vara hänt, boken annars ser hel och fin ut. Fortsättningsboken ska vara på gång att bli filmatiserad också med Julia Roberts i huvudrollen. Kanske är projektet lagt på is? Fortsättningsboken har hursomhelst fått en mer direktöversatt titel på svenska, mycket mer passande. Lyckan säljs separat (Happiness Sold Separately).

Monica Zak är en för mig välkänd barnboksförfattare som jag läst en hel del böcker av genom åren, speciellt som barn och ungdom. Nu hittade jag en bok med en samling spökhistorier, återberättade av henne. Även den här är riktad till barn, det är en inbunden bok och i fint skick. Vampyrens tunga och andra hemska historier heter historiesamlingen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar