Vad jag gör just nu:
- Renskriver allt jag skrivit för hand. Många gånger är det innerligare att skriva för hand. Det går snabbare på dator och att skriva för hand är ofta frustrerande långsamt även om jag fått kommentarer från andra som sett mig skriva att jag skriver väldigt fort. Ändå är det inte fort nog för tankarna är mycket, mycket snabbare. Hursomhelst, att växla mellan att skriva för hand och skriva vid dator gör att jag behåller inspirationen och flödet. Går det trögt vid datorn kan det hjälpa att byta skrivplats och skrivsätt. Och när det går trögt att skriva för hand kan jag sätta mig vid datorn igen. En annan pluspoängare vad gäller att skriva för hand är att jag skonar ögonen. Det är mer ansträngande för ögonen att stirra på en skärm. Även om jag har upptäckt att det går utmärkt att skriva med skärmen släckt och/eller blunda medan man skriver vid dator. Har man bara fingrarna på rätt tangenter när man börjar kan man skriva på i ett flöde, och blundar man kan man dessutom visualisera medan man tänker och verkligen vara där, i romanens värld. Enda nackdelen med att skriva för hand är förstås att man förr eller senare måste renskriva och det kan vara ett drygt arbete, speciellt som jag inte redigerar så mycket medan jag renskriver utan lämnar det åt efteråt. Vill bara få ur mig alltihop så att jag har renskrivandet gjort. En nackdel kan också vara att man ser precis hur dåligt det är, det man skrivit. Å andra sidan kan det vara tvärtom, man kan sitta och mysa över bra partier och scenbitar, fragment som faktiskt är ganska okej eller till och med bra.
- Går igenom mina dagdokument och renskriftsdokument. Varje dag skapar jag ett eller två nya dokument. Jag vågar inte skriva allt nytt direkt i huvuddokumentet, en knapptryckning fel och allting kan vara raderat eller det kan hända något annat knas och då är det mycket som står på spel. Därför skapar jag nya deldokument. Varje dag får ett dokument som heter till exempel ”20140218 Nyskrivet Dagsskörd Jade”, det vill säga, dagens datum följt av min långa radda bara för att hålla isär det från andra romanprojekts dagskördar. Om jag en viss dag ska renskriva från någon anteckningsbok skapar jag också ett dokument som heter ”20140218 Renskrift Jade”, samma princip som ovan. När jag klipper in det nyskrivna eller det renskrivna på rätt plats i huvuddokumentet ändrar jag färg på det skrivna i dagdokumentet. Från den vanliga svarta till en mörkröd färg. På det viset håller jag reda på vad jag klippt och klistrat. Ibland har jag slarvat med detta och därför får jag passa mig nu när jag går igenom alla dagdokument. Som tur är vet jag snabbt vad jag klippt in i huvuddokumentet och inte, men även solen har sina fläckar. Dumt nog har jag inte alltid haft rutin på att varje dag klippa in från dagdokumenten till huvuddokumentet och det straffar sig nu. Jag går igenom alla dagdokument och ändrar färg där jag slarvat och redan klippt in och jag klipper in bitar som jag glömt/inte hunnit lägga in i huvuddokumentet än. Ett digert arbete. För att hålla reda på var jag är skriver jag upp datumen allteftersom på ett papper och bockar av.
- Går igenom utskrivet material. Jag använder utskrifter som ett slags extra backup. Genom att skriva ut nyskrivet varje dag får jag en extra kopia ifall något skulle hända med datorn. Dessutom tycker jag om att läsa det jag skrivit under dagen, av fyra anledningar, dels för att det bara är roligt (jag gillar att läsa vad jag skriver) och dels för att hålla mig à jour med vad jag egentligen håller på med, dels för att kunna redigera löpande, göra små korrigeringar och lätt redigering på en gång. Och till sist för att det precis som datorskriv och anteckningsboksskriv är ett sätt att byta perspektiv/arbetssätt/arbetsplats. Fastnar jag utan att veta hur jag ska komma vidare kan det hjälpa att skriva ut vad jag skrivit hittills och läsa igenom det. På blankt vitt papper kan det plötsligt kännas lätt att skriva och den tillfälliga skrivkrampen lossnar oftast. Därför har jag alltså en del handskrivet på dessa papper som jag måste skriva rent och in på datorn. Samt en del redigering som jag lika gärna kan föra in på en gång i dokumentet – då slipper jag dubbelarbete.
- Funderar på hur jag ska gå vidare med redigeringen av boken. Har bläddrat och läst lite i Revision & Editing av James Scott Bell som rekommenderar att man börjar med det stora, plot, struktur och så vidare, det mer övergripande och går mot det mer och mer detaljerade, slutar med putsning. Med andra ord ska jag inte börja med att peta i kommatecken och ordval, formuleringar och dylikt, utan titta på de stora övergripande problemen först. Tipsar förresten om ”Revision & Editing” för vem som helst som vill skriva en skönlitterär bok och sedan ska redigera den före inskick till förlag eller egenpublicering. Rekommenderas varmt, en riktigt, riktigt bra bok!
- Fortsätter att nyskriva minst tusen ord om dagen (är med i 1K Each Day Writers Groups och vill inte missa ledningen jag har där och den fina statistik jag har där), helst ska de tusen orden vara del av bokprojektet men även andra ord räknas. Det finns fortfarande mycket att nyskriva på Jade, scener att fördjupa, utveckla, förbättra. För att inte tala om omskriv, att skriva om mycket i nya versioner.
När jag har gjort
allt vad som krävs: renskrivit allt, gått igenom allting utskrivet,
gått igenom alla dagdokument, då kan jag äntligen och till sist få
skriva ut allting och ägna mig åt den fortsatta redigeringen. Jag
längtar!
Wow, det låter som rejält med arbete. Jag håller med om boken du rekommenderade, den är riktigt bra, liksom hans andra böcker om skrivandets hantverk. Heja heja!!
SvaraRaderaHehe, ja, det är det nog! Men kul samtidigt.
RaderaJa, James Scott Bell har skrivit bra böcker. Har samlat på mig en del böcker från Writer's Digest, i serien "Write Great Fiction", finns även andra författare där som också skrivit rekommendabla böcker.
Gillar sådana där som fördjupar delar av skrivandet och inte bara ger introduktion till hur man skriver; de flesta böcker som finns på svenska är ju nybörjarböcker, mer eller mindre.