”Vad mina vänner inte vet” och
”Vad min flickvän inte vet” är två böcker som hör ihop, både
innehållsligt och på omslaget som ni kan se på bilden. Finurligt.
Det är del ett och del två. Jag tror inte att det är fler, det
känns som en färdig enhet.
Förutom att jag inte förstår varför
man valde att översätta ”What my mother doesn't know” till ”Vad
mina vänner inte vet”, har jag inte mycket att säga emot
böckerna. De handlar om ett ungt par, båda fjorton år gamla, snart
femton. Sophie och Robin. Robin mobbas i skolan, är lägst på
rangskalan, hans efternamn Murphy har blivit ett skällsord. När
Sophie blir ihop med Robin ställer det till bekymmer för dem båda
eftersom omgivningen har svårt att hantera det.
Första delen är skriven ur Sophies
perspektiv, andra delen ur Robins perspektiv. Sonya Sones har lyckats väldigt bra
med att få fram två olika slags personligheter, båda beskrivna
utifrån första persons-perspektiv, Sophie och Robin har fått varsin
bok.
Vad som är speciellt med de här
böckerna är att de är skrivna som dikter. Vissa kallar det här
slags böcker versböcker, andra kallar det prosalyrik.
Rent litterärt brukar man väl säga
att prosalyrik ska bestå av block med text, löpande text som är
lyrisk. Där allt går i ett flöde och sedan hoppar till nästa vers
som också ska vara lyrisk löpande text. Ett exempel på det är
Charles Baudelaires samling Prosadikter.
Men i fallet med Sones' böcker är det
inte fråga om textblock, fast jag undrar om det ändå inte kan
sägas vara prosalyrik. På varje sida är en dikt och varje dikt
leder oss framåt i handlingen. Varje dikt har en rubrik som placerar
oss i tid/rum eller i en situation eller tanke som huvudpersonen
befinner sig i.
Kanske skulle man kalla det diktroman;
det vore kanske mer passande. Intressant sätt att skriva på
hursomhelst.
Tidigare har jag läst en berättelse
helt skriven på haikuvers, det vill säga verser på tre rader om
fem, sju, och fem stavelser som i sig bildar en enhet. Den
berättelsen heter Huset på heden och är skriven av Leif Marcusson.
Målgruppen är vuxna.
Den här gången är målgruppen
ungdomar och dikterna i sig kan väl, var och en för sig, tyckas
lite banala men helheten ger ett bra intryck som inte känns banalt
utan rörande. Målgruppen är som sagt unga vuxna och jag kommer att
tänka på att i och med det här formatet är det en bra bok att
läsa både för den som har lätt för att läsa och de som har
svårigheter med läsning, som dyslektiker. De kan läsa något bra
utan att känna sig mindervärdiga för även om det är en snabb-
och lättläst bok är det inte banalt innehåll och ordförrådet är
rikt i båda böckerna.
Det blir riktigt spännande, båda
böckerna är bladvändare. Och snabbt och lätt går det att läsa. Dikterna är direkta och vardagliga, speglar huvudpersonens inre.
Det kvinnliga perspektivet i den första
boken, det manliga i den andra. Jag identifierar mig med dem båda,
kanske till och med mer med Robin i det att han är så konstnärlig
och går på krokikurs. Jag har också gått på krokikurs, fast mina
erfarenheter är förstås helt annorlunda och inte alls så laddade
som Robins är, ung man som han är och allt.
Jag imponeras av den detaljrika värld
Sones målar upp, känner med personerna och skrattar åt vissa
dråpligheter, dras helt klart med, sugs in i relationsdramat och
spänningen och läser ut böckerna i en svindlande fart.
Nu ser jag mig om efter fler
diktromaner. Någon som har några tips?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar