lördag 15 februari 2014

D som i Deadline - i morgon gäller det!

Dagen är nästan slut. I morgon är dagen D. D som i Deadline. Jag satte redan i december upp den 16 februari som deadline för första utkastet på Jade.

Definition av första utkast?

Jag måste vara snäll mot mig själv. Många scener behöver utveckling. De flesta scenerna är skrivna. De flesta scenerna ska vara skrivna. Tidigt skrev jag slutet, tidigt skrev jag början. Det är mitten som växt och växt. De sista scenerna innan slutscenen är inte skrivna än. De måste jag skriva i morgon. I morgon är sista dagen. Hu!

Nu brukar man väl säga, rent generellt, att när man skrivit första utkastet ska man låta det vila. Men så tänker inte jag jobba. Jag är för bra på att ge upp projekt halvvägs. Det här projektet måste jag ro i land. Därför tänker jag fortsätta förbi första utkastet, verkligen skriva alla scener, utveckla alla scener, göra dem till det allra bästa och sedan vila. Någonstans runt utkast ett och ett halvt eller utkast två.

Definitionen blir inte så klar därför att jag inte jobbar så att jag skriver allt från början till slut. Jag bygger pussel. Jag lade första pusselbiten, sista pusselbiten, har lagt upp ramverket och håller nu på att leta efter mittenbitarna. Har en känsla för vad jag håller på med och en mer eller mindre klar känsla av var jag är på väg. På något slags känslomässigt plan vet jag vad jag vill åstadkomma, det är flummigt, inte formulerat i ord utan snarare i en inre suggestiv bild av vad slutresultatet ska bli, vilken känsla det ska förmedla.

I morgon måste jag köra järnet för att vid slutet av den 16 februari säga till mig själv: jag har skrivit klart första utkastet. Men för att kunna säga det återstår en del arbete. I dag blev det 2423 ord skrivna på boken, delar, småbitar, scener som är små pusselbitar. I morgon måste jag fortsätta pusslet.

Jag hade en åtgärdslista, jag har strukit det mesta på den listan. Jag har gjort en ny åtgärdslista med ytterligare sex punkter. Jag måste fatta några beslut under morgondagen också. Ramhandlingen kan gå åt två håll, jag är lite osäker på vilket jag ska ta - om det ena är för sentimentalt och klichéigt kanske, det tror jag bestämt, och då måste jag gå på den andra linjen.

Sedan måste jag ta några beslut gällande relationerna mellan Jade och diverse andra personer, vad som händer i vilken ordning. Tidigare var det händelser i kaos, nu måste det bli händelser i en klar och rak tidslinje. Bestämma.

Att bestämma är mitt dilemma, det är där jag har som svårast, så lätt för att vela. I morgon gäller det!

2 kommentarer:

  1. Så gör jag ofta med. Fortsätter efter första utkastet och fixar det jag redan vet ska göras, de stora, övergripande grejerna. Heja heja, det låter spännande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Vad glad jag är att höra att du gör på samma vis! I går kväll började jag grubbla lite, tänkte att det kanske var dumt av mig att vilja jobba på det viset. Läste i James Scott Bells "Revision & Self-Editing" om att vänta ett tag efter första utkastet innan man tar itu med redigeringen. Är det dumt att tänka att man redan ser klart nog för att göra bra ändringar redan på en gång efter första utkastet - utan vila?

      Radera