onsdag 5 februari 2014

Läser just nu

Ny månad. Dags att sammanfatta vad jag läser just nu. Känns som om jag påbörjat läsningen av fler och fler böcker. Smekmånaden med Jade (pågående romanskriv) är över, men jag jobbar fortfarande intensivt på boken. Detta gör att jag inte har lika mycket tid över för läsning.

Men det kan vara skönt att bryta av med lite läsning så att jag får lite inspiration/input och inte bara drar ut ord ur mig, så att jag får in nya ord också. Men jag kan inte läsa något för bra, för då får jag prestationsångest, prestationskrivångest. Med det inte sagt att det jag läser just nu är dåligt, för det är det absolut inte. Jag vill gärna läsa sådant som är bra. Så det blir en balansgång, nu när jag skriver så intensivt själv också. Hursomhelst. Jag tänkte sammanfatta vad jag läser just nu i en lista.


  1. Julien Neel: Lou! 3, Busskyrkogården. Den här boken kommer jag nog att ha läst ut innan dagen är slut, men då fortsätter jag med seriealbum 4 istället.
  1. Mats Börjesson & Alf Rehn: Makt. Lärorikt, kortfattat och informativt. Spännande. Om makt.
  1. Holly Black mfl.: Steampunk - An Anthology of Fantastically Rich and Strange Stories. En novellsamling. Har läst två noveller, av sammanlagt fjorton. Läser i denna lite då och då när andan faller på. Har hållit på med den här sedan förra året. Bara det!
  1. Brasilien berättar: Ljud av steg. Trettiosju noveller och mikronoveller. Brasilianska noveller av diverse för mig hittills okända författare. Spännande och del av en läsutmaning, del av en facebook-diskussionsgrupp. Ligger lite efter, har läst fem noveller. Borde ha läst sex. Utmaningen går ut på att läsa tre nya noveller varje vecka och sedan diskutera dem i gruppen.
  1. Orson Scott Card: Ender's Game. Har haft den här boken länge på mitt bord nu. Borde ha läst ut den vid det här laget. Men har knappt börjat. Började läsa introduktionen i min engelska utgåva. Lånade den svenska nyöversättningen på biblioteket och läste första kapitlet, mer hann jag inte innan boken skulle tillbaka till bibblan. Så nu är jag tillbaka i min egen engelska pocketutgåva. Klar med introduktionen och ska läsa om första kapitlet på engelska och sedan fortsätta. Vill bli klar med denna under februari. Vi får se hur det går.
  1. Jonas Jonasson: Analfabeten som kunde räkna. Egentligen har jag inte börjat lyssna på denna ljudbok än. Har just lyssnat klart på Jonas Jonassons Hundraåringen... så jag ville ta en paus mellan de båda, speciellt som det är samma uppläsare, Björn Granath. Riktigt bra uppläsning av första boken, för övrigt, så jag ser fram emot att lyssna på den här andra boken. Nu har jag sett Hundraåringen på film också, så nu är det snart dags att börja lyssna på Analfabeten... Mina "ljudboksläsningar" tenderar att dra ut på tiden för att jag inte lyssnar så ofta. Mest föredrar jag att läsa själv, men jag har upptäckt att vissa böcker passar att lyssna på. Humoristiska böcker. Men då ska det vara riktigt bra uppläsare också. Som inte har konstiga ljud för sig eller skrapiga röster. Jag är lite kräsen. Humoristiskt som Jonasson eller Paasilinna funkar bäst för mig. Eller möjligtvis något som är ytterst spännande. Då kan det gå bra att lyssna också, tror jag.
  1. Johan Theorin. På stort alvar. Noveller. Ännu en novellsamling, den tredje i ordningen. Läste två noveller som min sambo ville att jag skulle läsa och sedan fastnade jag och läste en tredje novell. Nu vill jag fortsätta och läsa hela den här boken. Fastnar mer och mer för detta med noveller. Dessutom skulle jag vilja skriva fler noveller själv. Det här är en ytterst trevlig samling noveller, spännande, roliga, läskiga noveller. Och jag har inte läst något av Johan Theorin tidigare, men nu har jag fått mersmak.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar