Hade jag läst den här boken för
några år sedan hade nog inte haft lika mycket att klaga på som när
jag nu läste den. ”EXTRA” är samlingsnamnet på en serie, där
”En morgon stod hon bara där. Januari.” är första boken. De
andra böckerna följer månaderna, har tilläggsnamnet februari,
mars, april och så vidare.
Jag kommer dock inte att läsa någon
mer bok i den här serien.
Jag har läst böcker av Per Nilsson
tidigare. Någonstans inom mig har jag ett minne av en mycket bra
läsupplevelse med en av hans böcker. Den bok jag tänker på är
"Korpens sång", en ungdomsroman som han gav ut 1994.
Bland hans andra böcker har jag läst
”Ja må han le... Va?”, ”Baklängeslivet”, ”Anarkai”, ”Du
& Du & Du” och ”Mellan vakna och somna”. Samtliga
böcker från hans tidigaste år som författare. Ganska många ändå,
lästa under nittiotalet (då jag var mindre kritisk), vilket också
gör att jag har suddiga minnen av dessa böcker.
Ändå. Det gjorde nog att jag hade
förväntningar på den här boken. Jag blev besviken. Den här boken
är visserligen skriven för en något yngre målgrupp, men det kan
man inte skylla på egentligen, för det finns många böcker skrivna
för mellanstadieåldern som är riktigt bra. Så den ursäkten
håller inte. Därför måste jag nog ändå såga den här boken.
För det första är den tråkig.
Förutsägbar.
Det enda intressanta är mysteriet ”vem
är flickan”. Vad/vem hon är räknar man ut redan när den första
fjädern faller. Det är inte många sidor in som det händer. Resten
är bara ett ”har jag rätt eller har jag rätt?”. Och slutet
blir ”jaha, jag hade rätt”.
Eftersom det enda riktigt intressanta i
hela boken är flickan, faller boken platt. Det är diskbänksrealism
för barn, med omnämnande av välling och smulor, som om det skulle
göra allting mer autentiskt. Och det kanske ger en känsla av
vardagsrealism. Men. Det räcker inte.
Huvudpersonen är inte tillräckligt
intressant och första person-perspektivet utnyttjas inte över huvud
taget. Och det är här jag tror att jag för några år sedan hade
uppskattat boken mer och inte hakat upp mig på detta.
Just nu skriver jag själv en bok ut första
persons-perspektiv och det gör mig mer medveten om hur det perspektivet utnyttjas (eller inte utnyttjas) av författaren. Dessutom läste jag i slutet av förra året en
underbar bok som verkligen utnyttjade första person-perspektivet och
det var ”Bränd jord” av Elieshi Lema. Visserligen är det en
vuxenbok, som därför kanske inte är direkt jämförbar, men det är
ett perfekt exempel på hur man kan göra mer av första
persons-perspektiv. Den boken läste man och tänkte ”den här
boken kan inte vara skriven ur något annat perspektiv”. Ska man
använda ”jag-form” är det så det ska vara.
Med ”En morgon stod hon bara där.
Januari”, skulle man kunna byta ut alla ”jag” mot ”han” och
boken skulle i övrigt inte behöva ändras på över huvud taget.
Ett exempel:
När man skriver första person behöver
man inte skriva ”tänkte jag”, för läsaren inser redan att
jagpersonen tänker, i och med att hela boken är skriven ur ”jags”
perspektiv. Frasen ”kände jag” behövs inte heller. Man vet att det är
huvudpersonen som tänker och känner. Man skulle kunna stryka så
många partier och göra den här boken bättre. Åtminstone på det
viset.
En annan sak jag retade mig på när jag läste var att
Per Nilsson inte litade på läsaren, inte trodde att läsaren var
beläst eller intelligent nog, att antingen redan veta om eller själv
kunna utnyttja möjligheten, som dagens ungdomar kan, att snabbt
kolla upp ett namn de inte känner igen, på Internet. Google i både
dator och telefon numera gör ju att barn kan få reda på
information snabbt, om de bara vill och är nyfikna nog. Men det tror
inte Per Nilsson på.
Därför tilltalar
huvudpersonen/jagpersonen plötsligt läsaren: ”Du kanske inte vet
vem Marlon Brando var? En filmstjärna som var helt enormt snygg och
bra, enligt farmor.”
Där faller trovärdigheten. På
ytterligare ett par ställen tilltalas läsaren, men inte alls ofta
nog att det ska vara motiverat. Illusionen om att jagpersonen
verkligen berättar faller helt. I exemplet ovan, där är det en
vuxen författare som säger till läsaren/barnet: ”Jag litar inte
på att du förstår mig”, och inte huvudpersonen i boken som talar.
Jag vågar nog inte läsa om ”Korpens
sång” eller någon annan av hans böcker, med risk för att bli
besviken. Det räckte med den här boken. I fortsättningen ska jag
hålla mig till bättre barn-/ungdomsbokförfattare. Diskbänkrealism
är inte min grej, oavsett om där finns ett litet övernaturligt
inslag (som i mina ögon blir det enda intressanta i hela boken)
eller inte.
Sammanfattningsvis får den här boken
betyg 2 av 5.
Tillägg: Den här boken är en av böckerna jag läst för "Läs ett år"-utmaningen som Västmanländskan anordnat. Häng gärna med!
Tillägg: Den här boken är en av böckerna jag läst för "Läs ett år"-utmaningen som Västmanländskan anordnat. Häng gärna med!
Oj - det var en rejäl sågning!
SvaraRaderaJa, jag kanske skulle ha nyanserat upp det med att säga att det fungerade språkligt, att boken ändå var välskriven, om än inte speciellt avancerad. Men att den funkade helt utmärkt språkligt sett. Och att vardagsskildringarna och dialogerna var realistiska och trovärdiga. Att skolbarnens omsorg om sin lärare (som hade problem med sitt nyfödda barn) var rörande och fint beskriven. Nu blev det visst mest bara negativt i min recension. Visst hade den sina plus, boken, men många minus också.
SvaraRadera