torsdag 18 februari 2016

Hett i hyllan #27

Hett i hyllan återkommer varje torsdag. Såhär skriver Monika på bloggen Bokföring enligt Monika:

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Den här gången skriver Monika om bokreaböcker som blivit stående i åratal i bokhyllan utan att bli lästa.

Jag hittade också bokreaboksstatistik hos Bokparadiset i dag. Hon har läst betydligt fler av sina bokreaböcker än vad jag har gjort.

Jag gillar ju också statistik, att göra listor av olika slag, inte minst listor och statistik om böcker och vad jag läser (och inte läser fast jag borde). Raskt gjorde jag därför en lista i min Bullet Journal med Snabbstatistik Bokrean. År, Läst – dvs. ett kryss för om jag läst eller inte, Köpt var och Titel.

I år är första gången som jag beställer från Bokus' bokrea. Annars brukar det bara vara Adlibris och SF-bokhandeln jag beställer från via nätet.

Några få av alla de olästa bokreaböcker jag har.
I fysiska bokhandlar brukar det bli att jag går till Ugglan – den lokala bokhandeln där jag bor – och tar en sväng till Akademibokhandeln i Västerås eller Örebro. ICA:s bokhandel brukar jag titta på bara som hastigast när jag är och köper mat. I första hand vill jag gynna bokhandlarna och inte en sådan mat- och alltmöjligt-jätte som ICA (i annat än i matväg). Fast någon bok har det ändå blivit ibland även i ICA:s bokrea, sådär på sluttampen av reaperioden. Tidigare år när Bokia fanns blev det också alltid böcker därifrån. När jag bodde i Västerås brukade jag också kika in på Åhléns bokrea.

Om jag är i väg och reser, som jag gjorde till exempel förra året, kan det bli lite slumpvis andra bokhandlar också som jag kikar in i; förra året blev det The English Bookshop i Uppsala som inte hade rea i vanlig mening utan ”ta 3 betala för 2”-erbjudande istället, något som de inte hade vanligtvis utan nu istället för bara vanlig rea.

Men åter till mitt statistikskrivande. Utan större svårigheter kunde jag få en översikt och konstatera:

Min lässtatistik är usel. Det här är verkligen hett i hyllan och storskäms på mig, och då har jag ändå inte inkluderat ICA-reaböckerna som jag inte har någon statistik över bara för det inte finns några kvitton.

Förra året köpte jag 10 böcker på rea (The English Bookshop inkluderad). Jag har läst 2.

2014 blev det 16 bokreaböcker (Röda Korsets bokrea inkluderad) och av dem har jag läst 5 – och det är en väldigt bra siffra i sammanhanget.

Under 2013 köpte jag 17 böcker på rean och har läst 1 ynka bok.

I år ska det bli ändring på saken, för som ni vet så läser jag bara mina egna böcker i år – inga låneböcker från biblioteket – detta bara för att minska på den där jättelika skämshögen.

Hittills på rean har det blivit 9 böcker (för första gången har jag förbeställt på rean!). De ska bli lästa i år – allihop! Önska mig lycka till.

Hur går det med era bokreaböcker? Är det rena spontanköp och blir de lästa?

4 kommentarer:

  1. Haha det var en heldel kvar ifrån 2013 ser jag! Oftast blir det massa impulsköp för mig och det är väl dem jag fortfarande har kvar att köpa typ. Känns som om jag ofta köper mycket böcker på rean också bara för att det är billigt och kanske inte för att man vill läsa dem direkt..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Ja, tyvärr Elin, är de flesta bokreaköpen impulsköp - eller har varit. Nu i år försöker jag att tänka efter före, åtminstone med bokköpen online.

      Men det blev en del spontanköp ändå. Svårt att undvika! Är lätt att köpa på sig, som du säger, bara för att det är billigt.

      Så därför borde man akta sig lite, men det är ju bara bokfest en gång om året! ;-)

      Radera
  2. Skönt att höra att jag inte är ensam om den där jättelika skämshögen. Kommer att ha ett inlägg om tidigare års bokrea-böcker, i morgon kanske. Mina siffror är nog faktiskt sämre än dina :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Monika! Vad skönt att höra att fler har stora skämshögar. Jag läser gärna ett inlägg från dig om tidigare års bokreaböcker! Alltid kul att läsa om böcker! Ser fram emot ditt inlägg!

      Radera