söndag 28 februari 2016

#hylltömning2016: januari-mars

Nelly på Nellons bokblogg har i år utmanat sig själv och den som vill hänga på att läsa böcker som stått länge olästa i bokhyllan. Hon kallar utmaningen för #hylltömning2016. Den går alltså ut på att läsa hyllvärmare, men inte vilka som helst.

Varje månad ungefär återkommer hon med nya delutmaningar, kriterier för vilken eller vilka böcker som ska bli lästa under en viss månad.

Boken längst upp till vänster.
I januari skulle man plocka den allra första olästa boken allra längst till vänster i sin bokhylla, oavsett om man då som jag har blandat både olästa och lästa böcker i sin hylla eller om man som Nelly har en speciellt bokhylla där hyllorna är fyllda med enbart olästa böcker.

Min januaribok blev Främlingen på Wildfell Hall av Anne Brontë. Sedan jag plockade den boken har jag gjort om lite i mina bokhyllor (under första delen av februari månad), men denna bok låg alltså vid början av januari längst till vänster, längst upp i bokhyllan i vardagsrummet där jag förvarar böckerna vars författares efternamn börjar på A-G. Anledningen till att det alltså blev en författare på B och inte på A, var för att denna bok låg ovanpå raden av A-böcker.

Det skulle ha dröjt bra mycket längre innan den här boken blev läst, om det inte hade varit för utmaningen. Främlingen på Wildfell Hall köptes på en bokrea för ett antal år sedan (vet inte riktigt hur länge), och jag har haft den som hyllvärmare i flera år. Nu läste jag den äntligen och tyckte dessutom mycket om den. Det var en lättsam, spännande läsning och jag är glad att jag äntligen gav mig själv tillfälle att läsa boken.

Bok 8 och 16 i olästhyllan.
I februari löd utmaningen: bok 8 och 16 i din olästhylla. Om man som jag har olästa och lästa huller om buller, skulle man läsa enbart olästa böcker, från vänster till höger. Jag räknade fram till åtta och hamnade på en bok som var nummer 2 i en serie. I sådana fall kunde man bända lite på reglerna och välja ettan i samma serie, om ettan fortfarande var oläst. Alltså valde jag första delen i serien Färden till Västern av Wu Cheng'en, en bok som heter Den gyllene cikadan.

Det här är en omfattande bok, med både prosa och poetiska avsnitt och inslag, samt illustrationer i form av träsnitt från ursprungsversionen som kom ut redan på 1500-talet. Jag tyckte mycket om den här sagan, som alltså bara är första boken i en serie på sju böcker. Alla delarna köpte jag vid samma tillfälle och om jag inte minns fel var det så långt tillbaka som 2001. Hög tid alltså, att läsa dessa böcker och jag är jätteglad att jag fick tillfälle att läsa den här första delen!

Den andra boken, nummer 16 i olästhyllan, blev A Walk Across the Sun av Corban Addison. Det här är en spännande bok med mycket vackert omslag, en bok om trafficking och sexhandel, en mycket viktig bok i sin genre. Jag tyckte mycket om den här också och läste den som man skulle, under februari. Den har stått oläst i min hylla sedan 2012.

Min hylla med svarta bokryggar.
Nu i mars är det dags för en ny utmaning.

Den här gången ska man också plocka två böcker från sin olästhylla, men den här gången är det utifrån färg man ska välja.

En bok med mycket svart på eller vars rygg är svart, och en bok som är mestadels grön eller har inslag av mycket grönt, antingen på omslaget eller på ryggen.

Nu har jag chansen att gå till en av mina andra bokhyllor istället, så jag vänder mig till den av mina bokhyllor som är färgsorterad. Här samlas böcker vars författare har efternamn som börjar på L-Ö.

Fast här finns tyvärr bara vitryggade, svartryggade, blåryggade och rödryggade böcker. Inga grönryggade.

En av två bokhögar med Gene Wolfes böcker.
De med gröna ryggar finns lite varstans, så jag började leta och söka och fastnade till sist för mina högar med böcker av mestadels Gene Wolfe. Boken Peace av Gene Wolfe har stått oläst i min hylla sedan bokrean februari 2013. Hög tid att läsa den, med andra ord!

Lite svårare hade jag att välja bland de svartryggade böckerna. Till sist valde jag Vindens namn, del 1 av Patrick Rothfuss. Den har varit hyllvärmare sedan oktober 2013.

Gene Wolfes bok Peace handlar om en man som heter Alden Dennis Weer, en man som kan manipulera verkligheten, förändra tidens gång och till och med lura själva döden.

Boken insåg i en serie som heter Fantasy Masterworks, där förlaget Gollancz har samlat några av de största, mest orgiginella och mest influensrika fantasyböckerna som någonsin skrivits (enligt dem). Så Gene Wolfes Peace är enligt förlaget, tillsammans med Tolkien, Peake och andra verk som skapat den moderna fantasygenren.

Peace utgavs för första gången redan 1975.

En grönryggad och en svartryggad bok.
Vindens namn, del 1 är första delen i en trilogi, där de svenska översättarna på Forma Books AB och Damm förlag har valt att dela upp varje bok i två.

Så typiskt och totalt onödigt, om ni frågar mig. Hellre tre tjocka böcker än att man tvingas köpa sex böcker, när serien egentligen är en trilogi.

Hursomhelst valde jag att köpa den här boken på svenska i den lokala bokhandeln och sedan dess har jag under 2014 samlat på mig andra halvan av första boken, samt de två böckerna som utgör andra delen i trilogin (också svarta böcker som syns i min bokhylla på bokhyllefotot ovan).

Denna första del (eller första halva av första delen) utgavs för första gången 2007. Serien handlar om Kvothe, en magiker som också är tjuv, musiker och mördare. Han berättar om hela sitt liv som tar sin början i hans barndom, med andra ord - i denna första bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar