söndag 21 februari 2016

Läs-a-lot i slutet av februari och lästävling i mars

Från mitt Instagramkonto @yasuisora
Elvira på The World I live in anordnar en läs-a-lot, eller ett läsmaraton, eller readathon som det också kallas.

Hur man än vill kalla det så går det ut på att läsa så mycket som möjligt (och så mycket man vill) under en viss begränsad period. Så det är ingen tävling i egentlig mening, men ett tillfälle att läsa mer än vanligt och att bli peppad och peppa de andra som också antagit utmaningen.

Om man vill posta bilder i sociala media är taggen #läsalotsport16. Namnet på tävlingen kommer från det faktum att Elvira har sportlov nästa vecka och ska läsa så att det ryker.

I det här fallet håller läs-a-lot:en på från och med den 22 februari och veckan ut, till och med den 28 februari.

Jag hakar gärna på det här, för jag har ett par böcker som jag vill avsluta nu i februari. Dels A Walk Across the Sun av Corban Addison, som jag redan är halvvägs in i, samt De vilda detektiverna, av Roberto Bolaño, som jag bara börjat på - läst 80 sidor av över 700.

Så i första hand är det dessa två böcker, samt min ljudbok The Wild Zone av Joy Fielding, som jag vill läsa/lyssna klart på.

För tisdagen den 1 mars påbörjar jag en lästävling, nämligen bloggen Fantastiska Berättelsers "Ta kontroll över bokhyllan"-tävling. Där ska man läsa hyllvärmare, det vill säga böcker som stått i bokhyllan längre än från december 2015 och samlat damm utan att bli lästa. Jag har massor av hyllvärmare och jag deltar också i Nellons #hylltömning2016 som i stort går ut på ungefär samma sak, att minska sin olästhylla och bli av med gamla hyllvärmare.

Således är det här utmaningar som går hand i hand och som därför passar mig, och som jag tror att jag klarar av utan större ansträgning. "Ta kontroll över bokhyllan"-tävlingen går heller inte ut på att läsa ett visst antal böcker, utan man räknar procent av allt det lästa under mars, hur många procent som är hyllvärmare. För utförligare förklaringar och tävlingsregler, besök Fantastiska berättelser.

Saga Volume 5, nyss köpt från Book Depository.
Jag kommer att välja bok lite utifrån vilken bok det också blir i Nellys utmaning på Nellons bokblogg. Utöver den eller de böcker som den utmaningen ger, kommer jag att plocka hyllvärmare lite utifrån lust och vad jag känner för att läsa i mars. Jag kommer att återvända med en tbr-hög/läshög, i slutet av februari, när jag fått veta vilka böcker jag ska läsa i nyss nämnda utmaning.

Åter till läs-a-lot:en:

Det är inget sportlov för mig nästa vecka, men jag hoppas ändå att kunna läsa en hel del, när jag inte jobbar.

Mina mål för läs-a-lot:en, #läsalotsport16, i korthet:

  1. Läsa ut A Walk Across the Sun (är just nu på sidan 220 av 531, och hoppas kunna läsa en del till redan nu under söndagskvällen).
  2. Läsa ut De vilda detektiverna. Just nu är jag på sidan 80 av 747 sidor.
  3. Lyssna klart på The Wild Zone. Just nu är jag mitt i kapitel 18 av 32.
  4. Kanske hinna läsa någon mer bok. Jag fick precis hem Saga volume 5 från BookDepository (köpt i januari), och det är bara ett seriealbum på 152 sidor så det borde jag hinna med. Det är en bok som jag gärna vill läsa redan nu i februari eftersom den är nyköpt (och mars-läsningen ska vara hyllvärmare), och jag har varit så nyfiken länge på det här seriealbumet.

12 kommentarer:

  1. Jag deltar även i Hyllvärmarutmaning 2016 hos Mitt bokintresse, så det passar bra att använda även de böckerna i Fantastiska berättelsers utmaning/tävling.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som två roliga utmaningar att kombinera. Jag hade också varit med i Hyllvärmarutmaningen om det inte hade varit så att jag redan anmält mig till Nellys hylltömning-utmaning. Det fick räcka med en stor utmaning för i år. Lycka till med ditt läsande! :-)

      Radera
  2. Bra att läsa ikapp lite påbörjat under läs-a-lot så man är redo för att ta kontroll över bokhyllan sen ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det, Johanna! Det var precis det jag tänkte också. ;)

      Radera
  3. Många utmaningar att hålla koll på ;) Lycka till med läsningen! Den där ljusare boken tyckte jag verkade så fin, ska bli spännande att se vad du tycker om den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket, Lion's Library! Kul att du tycker det! En recension kommer på bloggen så småningom. :)

      Radera
  4. Oj, det var ena riktiga tjockisar du håller på med :O hoppas du hinner med dem och Saga :) superkul att du deltar, lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tjocka böcker! Men hittills är de bra i alla fall. Tack! Och lycka till du också, Elvira! :)

      Radera
  5. Ambitiös veckoplanering. Jag kan inte ens planera en bok framåt utan att det fallerar. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Bokhuset! Om jag planerar mitt läsande för mycket så funkar det inte heller för mig. Men de här böckerna håller jag redan på med och vill läsa ut, så då går det lättare att planera läsningen. :)

      Radera
  6. Lycka till! Men jag har en fråga, hur funkar det för dig att köpa ifrån BookDepository? Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket Annamariaa! Det går riktigt bra. Jag har beställt flera gånger från BookDepository och böckerna kommer alltid fram som de ska, de är billiga också. Vill man läsa på engelska har de oftast bättre priser än Bokus och Adlibris, så jag kan rekommendera dig om du vill beställa böcker på engelska att beställa därifrån. Dessutom får man alltid med ett fint bokmärke i paketet. :)

      Radera