fredag 4 mars 2016

Bokrean 2016: Akademibokhandeln

Jag hade inte tänkt köpa fler reaböcker, jag hade inte ens tänkt besöka Akademibokhandeln, eftersom jag redan handlat på den lokala Ugglan-butiken och i nätbutikerna.

Men – jag hade fått veta att Ensam på Mars fanns på Akademibokhandeln (i det gamla fina omslaget i motsats till vad som fanns på ICA Maxi där de hade det fula filmomslaget), så därför åkte vi förbi, min fästman och jag, när vi ändå var ute och åkte. Akademibokhandeln ligger inte i min hemstad – det var därför jag hade tänkt hoppa över den. Hade det funnits en butik där jag bor hade jag givetvis besökt den!

Vi hoppade in på Erikslunds Shoppingcenter i Västerås, men det var ganska urplockat (detta var i onsdags, 2/3), och det fanns ingen Ensam på Mars alls. Jag frågade expediten och hon kollade upp i systemet, inget exemplar kvar. Inte heller i Akademibokhandeln inne i centrum av Västerås.

Nähä, vad trist, men då måste man ju köpa något annat istället, eller hur? Så jag, min vana trogen i år, plockade på mig tre böcker (precis som på nätbutikerna och i The English Bookshop). Alla goda ting är tre, heter det ju.

Dessa tre blev det (länkar till bokus där de är 10 kronor billigare med undantag av Svarta lansen som inte verkar finnas på Bokus' bokrea):

  1. Resan till mörkret av Andrej Djakov. Den här boken har jag sneglat på i flera år, varje gång den återkommit på rean. Boken utspelas i samma universum som Metro 2033 av Dmitrij Gluchovskij, en bok jag läste och gillade för några år sedan och har köpt fortsättningen, Metro 2034. Boken Resan till mörkret är ett slags fan fiction. Dmitrij Gluchovskij har gjort något så ovanligt som ett forum på nätet där han bjudit in andra att skriva om metrovärlden år 2033. I Ryssland har så många som ett trettiotal böcker utkommit i bokform, och det här är en av de mest populära. Det är en framtidsdystopi som utspelas i det ryska tunnelbanesystemet.
  2. Svarta lansen av Nick Perumov. På en tidigare bokrea köpte jag första delen i Mörkrets ring, en spinoff på Sagan om ringen, i rysk tappning. Sent översatta, för de skrevs redan på sovjettiden. Det här är ett par riktiga tegelstenar och nu har jag alltså köpt bok två i trilogin. Tredje boken finns ännu inte översatt till svenska.
  3. Mirakelverkstaden av Valérie Tong Cuong. Den här boken fick jag tipsad om att det var en reabok av Vargnatt, i hennes bokhaul. När jag nu snubblade över den på Akademibokhandeln kunde jag inte låta bli. Det är från Sekwa förlag, med deras klassiska danska band. Det är en fransk författare (som alltid hos Sekwa), det är mysigt och lättläst och dessutom vackert omslag. Sekwas böcker brukar normalt sett vara dyra i sammanhanget, när det halvt om halvt handlar om nästan-pocketar, så när de finns på rea slår man till!

2 kommentarer:

  1. Jag höll på att köpa Svarta lansen, men sedan såg jag att det var andra delen och jag har inte första :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra gjort att avhålla dig från att köpa tvåan! Skulle annars vara lätt. Någon gång har man råkat köpa en andra del av misstag och det är inte kul när man kommer hem och upptäcker det, så det var bra att du såg det i tid. ;)

      Radera