onsdag 2 mars 2016

Bokrean 2016: The English Bookshop

The English Bookshop i Uppsala hade inte bokrea i egentlig mening, inte som vi är vana vid bokrean annars. De hade ett helgerbjudande, tag 3, betala för 2. Inte ett erbjudande bara för pocketar (som numera verkar vara standard i Akademibokhandeln), utan på alla böcker i hela butiken.

Visserligen är The English Bookshop en butik med väldigt höga priser på böckerna, men när jag väl besöker den (vilket har skett en gång om året de senaste två åren), vill jag passa på. Nu när det är ”book sale” och allt. Därför blev det 3 för 2.

  1. Queen of the Dark Things av C. Robert Cargill. Jag köpte bok 1 förra året, på just The English Bookshop i Uppsala. Det här är bok två, i samma upplaga så de passar perfekt ihop – jag tror att det är en duologi – så nu har jag även tvåan och det är dags att läsa dem båda!
  2. Railsea av China Miéville. Jag har varit så sugen på att läsa något av Miéville ganska länge nu – han nämns ofta på Booktube/Youtube, bland älskare av SF och fantasy. Den här boken ska vara något slags blandning av Moby Dick och steampunk. Jag ser verkligen fram emot att läsa den!
  3. A Stranger in Olondria av Sofia Samatar. Den här boken har vunnit både Word Fantasy British Fantasy, and Crawford Award. En av mina favoritbooktubare, Kalanadi, talade varmt om den här boken för ett tag sedan. Det verkar som en väldigt bra bok och en bok med poetiskt, vackert språk – vilket är något jag alltid fastnar för när jag ska köpa nya böcker.

2 kommentarer:

  1. Vi var också där i helgen. Köpte sex böcker, fast vi var tre som delade på skörden ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande, Lotten! Visst är det en mysig butik! Jag skulle kunna gå därinne hur länge som helst!

      Nu har jag varit där två gånger och varje gång var jag inne i butiken en timme. :)

      Radera