fredag 4 mars 2016

Friday Reads – Helgläsning – helgen vecka 9

Fredagsläsning. Helgläsning.
Nu är det helg igen, det är förskräckligt så fort veckorna rusar fram. Mars månad är igång och jag är så peppad och inspirerad att läsa böcker (vilket även märks på den mängd bokbloggsinlägg jag producerar).

Jag ser massor av youtube-videor (booktube), och tycker att det är så roligt med Anna Höglunds ”Ta kontroll över bokhyllan”-tävling – jag passar verkligen på att läsa!

När det nu varit bokrea och jag köpt massvis med böcker där, samt att jag fyllt år och fick två böcker i födelsedagspresent, plus att jag köpte en egen liten födelsedagspresent till mig själv, plus att jag köpte några böcker till under januari-februari, känner jag att jag verkligen måste minska på min läshög.

Bilden lånad från Wikipedia.
Därför är det extra motiverande med ”Ta kontroll över bokhyllan”-tävlingen. Under den här veckan hittills, ja, under mars hittills, har jag avslutat mastodontboken De vilda detektiverna av Roberto Bolano, samt att jag hunnit läsa min första bok i läshögen för tävlingen (en bok som också blev min läsburksbok i mars), Nina av en slump av Michèle Lesbre.

Nina av en slump började jag på i går, torsdag, läste ut i dag, fredag. Det är en väldigt kort bok på endast 190 sidor, en skön kontrast till De vilda detektivernas 747 sidor.

Så nu har jag påbörjat den tredje boken som kommer att ingå i mars läsmånad: Vindens namn, Del 1 av Patrick Rothfuss, som dessutom är den ena av två böcker i Nellys hylltömningsutmaning.
Castle har jag följt några år nu.

Mina läsplaner för helgen blir att läsa Vindens namn, Del 1, den är på 392 sidor med ganska litet teckensnitt. Skulle jag bara läsa hela helgen vore det inga problem att läsa ut boken. Nu kommer jag att göra mycket annat, så vi får se hur det går.

Som vanligt kommer det att bli Melodikrysset och eventuellt Melodifestivalen (början), fram till dess att Castle börjar. Sedan är det Vasaloppet på söndagen, som numera blivit en kär tradition att titta på. Dessutom är vi barnvakter under fredagskvällen så det blir inte mycket mer läst just i dag.

Melodikryssets app. Vi löser i tidningen.
Jag vill dessutom verkligen komma igång med mitt skönlitterära skrivande igen. Skriver gör jag varje dag – i jobbet – och på fritiden blir det mest blogginlägg och Bullet Journal. Därför vore det så himla roligt att komma igång ordentligt igen med att dels avsluta noveller och dels verkligen komma in i ett flow med romanprojekten, eller ett av dem – Jade eller DK.

Så på grund av den konkurrensen och det faktum att jag gärna skulle vilja måla och pyssla lite, vet jag inte hur mycket jag kommer att läsa under helgen. Men lite lär det bli.

Vad ska ni göra i helgen? Och vad ska ni läsa? Vilka saker konkurrerar om er lästid?

1 kommentar:

  1. Mysiga planer! Men hoppas verkligen du får mer lästid. Jag vet hur det är. Jag köper också många fler böcker än jag läser. Jag borde också göra "ta kontroll över bokhyllan". :)
    För mig så är det oftast skrivande, plugg och tecknande som tar tid från läsning. Samtidigt så älskar jag ju att skriva och teckna så det måste få ha förtur. Plugget... eh, ja det måste göras i alla fall. Men försöker läsa varje kväll innan jag somna i alla fall :)

    SvaraRadera