fredag 4 mars 2016

Skrivpuff: avsluta

Om det är något jag har svårt för är det att avsluta. Varför? Dels säger jag mig det hela tiden, bara för att jag läst i astrologin om mig själv, att jag är en personlighet (sol vattuman, måne våg) som har svårt för att just avsluta saker. Efter att ha läst detta femtioelva gånger om sig själv, blir det smått självuppfyllande. Dels är det delvis sant.

Dock har jag ascendenten i stenbocken, vilket gör att jag har förskräckligt bra disciplin (och det stämmer faktiskt), men att jag också har ett pendlande (och sviktande) självförtroende – vilket tyvärr stämmer det också.

När jag har dåligt självförtroende är det således svårare att avsluta saker. Jag har hur mycket entusiasm som helst när det gäller att påbörja. Jag får idéer, jag kan utveckla idéer, jag kan skriva. Men jag har svårt för att avsluta.

Nyligen avslutade jag fyra noveller för en novellsamling som kommer ut lagom till bokmässan i år. Det är jag väldigt nöjd med; det känns riktigt bra. Jag KAN avsluta.

Här är en lista på de noveller som jag skulle vilja avsluta och skulle vilja prioritera att skriva klart framöver. Ingen av dem hör till någon planerad, konkret och faktiskt utkommande novellsamling (annat än imaginära projekt som novellsamlingar som jag skulle vilja skriva). Som ni ser i listan nedan är de ganska många. Fler noveller finns som jag inte vill prioritera just nu. För att inte tala om alla romanprojekt – där kan vi verkligen prata om ”inte avsluta det som påbörjas”.

  1. Benjamins besök
  2. Benjamin och Edith, 21 år senare (titeln är inte den bästa – som ni ser är det en novellserie av fristående, men sammanhängande noveller, dessa två första)
  3. Arkels början (den här titeln är bara preliminär)
  4. Osuka Tetsuo
  5. Alkemistdräparen
  6. Fyrens hemlighet/Fyren, skräcknovell
  7. Orakelvägen
  8. Träskets drottning
  9. Efter duellen/Förlovad på låtsas (två titlar, en lite mer säljande)
  10. Lyle & Fye
  11. Rosenträ
  12. Solfara
  13. Pratdagarna
  14. Biet han fångat
  15. Nyckelflickan

(detta är en Skrivpuff-övning, och reflekterande kring mitt skrivande; ämnet är ”avsluta”)

2 kommentarer:

  1. Bra skrivet! Intressanta reflektioner om astrologi och personlighet. Grattis till novellsamlingen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket, Grå papegoja!

      Radera