tisdag 21 augusti 2007

555 and counting...

Efter att ha läst Samas blogg om mappindelning, beslöt jag att skriva ett inlägg om ungefär detsamma. Jag har tänkt göra det ett tag nu, och eftersom det annars är rätt stillastående textmässigt och idémässigt, angående bloggen såväl som skrivandet, kan jag väl lika gärna skriva ett blogginlägg om det här. Filsystem, ja, det är ett kapitel för sig. Jag delar upp mina mappar efter dagar, kan man rent generellt skriva. Det är rätt fånigt sätt att dela upp saker på, om man betänker hur många, många, många dagar jag jobbar med bokprojekten. Det är inte alla dagar jag gör ny mapp, dock, bara de dagar jag verkligen skriver, men jag håller hela tiden koll på dagarna. I dag är det dag 381. Räknat från den där ödesdigra dagen i augusti 2006, för att formulera det lite överdrivet dramatiskt. Men jag har inte bara dagmappar.

Såhär är det:

Jag har en mapp för skrivande. Under den finns en mapp för prosa. Under den finns en mapp för det här bokprojektet som i dag innefattar bok Tusenskönan och bok MK, men eftersom jag har fler versioner av boken än så finns där fler mappar.

I projektets mapp finns elva undermappar. En mapp för personerna och fakta kring dem (med elva undermappar), en mapp för mina journalanteckningar (utan undermappar), en mapp för fakta – faktasamling såväl som fiktiva “fakta” (med sju undermappar). En mapp för inspirationsbilder (med för närvarande 28 mappar). Och en mapp för allmän information kring bokprojekten (där det mest ligger gammal skåpmat, och gamla versioner av boken i sammanlagt 189 mappar). Samt tre mappar för trilogin, som det tidigare var, det vill säga en mapp för var bok. Och en sista mapp som innehåller en historia utanför historien, “sagan om Hyun” som jag då kallade det, som egentligen är alla de bitar ur trilogin och andra tidigare varianter av boken, som bara har det gemensamt att de handlar just om Hyun. (Dessa fyra mappar, trilogin plus Hyun-boken, har sammanlagt 139 undermappar.) Det var mina elva mappar.

Var kommer de tidigare nämnda dagmapparna in i bilden då, undrar du kanske. Jo, i mappen Tusenskönan, samt i mappen MK.

Jag kan ta Tusenskönan som exempel. I den mappen finns nio undermappar.

En mapp där jag lägger in plotidéer. En mapp för citat, eftersom jag bestämt att varje kapitel ska börja med ett mer eller mindre känt låtcitat, samlar jag låtar och citat ur låtar i den mappen.

Sedan har jag en mapp för kapitel, och det är i denna mapp som jag har undermappar baserade på dagen i dag. Eller hade tills jag bestämde mig för att ha en del ett och en del två. Då fick del ett en mapp och del två en mapp. Under del ett har undermapparna namn som T_Del1_K_381, där T står för Tusenskönan, K för kapitel och numret för dagens nummer räknat från den gamla vanliga dagen i augusti 2006. Där får alltså varje dag en mapp med alla för närvarande sex kapitel i del ett.

Del två har en likadan mapp, men eftersom jag inte alls skriver på del två för närvarande finns där bara en undermapp, innehållande de för närvarande tre kapitlen i del två.

Sedan finns där en mapp för senare kapitel, alltså den sjätte undermappen, och den heter bara “Senare kapitel”, i vilken där ligger just sådana kapitel som jag ännu inte vet vad för nummer de kommer att få. Där ligger till och med sista kapitlet, eller slutet på det kapitlet om man ska vara nogräknad.

Jag har en mapp som heter “Tusenskonan_SB”, där det ligger småbitar. Jag skapar en ny mapp för den aktuella dagen och lägger små fragment jag hittar på, som inte har någon riktig plats, i en mapp, enligt samma system som för kapitlen, T_Del1_SB_381 till exempel. Men sedan har jag börjat att vid dagens slut lägga in fragmentet i det aktuella kapitlet, även om det är just ett lösryckt fragment, för att inte glömma bort småbiten när dagarna går.

Visst är det ett överdrivet namnsystem, men förutom att det ser underhållande roligt och kanske vågar jag säga proffsigt ut, fyller det funktionen att om någon mapp skulle råka byta plats eller plötsligt hoppa iväg till en annan del av datorn (som om det någonsin skulle hända!), vet jag var den egentligen hör hemma och kan lätt lägga tillbaka mappen på sin rätta plats. Samma sak med kapitelmapparna och dess kapitelfiler.

Den åttonde mappen är “Tusenskonan_A” där jag lägger in hela versioner av boken, det vill säga dokument i vilket jag samlat en dags alla kapitel i en enda fil, ett enda dokument, för att ha ytterligare en backup, samt för att kunna se hur många ord jag sammanlagt har.

Den nionde och sista mappen är “Tusenskonan_Mix” där jag har några filer som faller utanför kategori, som Kompost och Sammelsurium.

Ett liknande system har jag för bok MK. Och något liknande system har jag för trilogiböckerna och Hyun-boken, om än inte lika förfinat. Jag har förbättrat systemet med tiden.

Det kan i och för sig sammanfattas som en himla massa mappar, rent ut sagt, men jag har i alla fall ordning, och hittar snabbt vad jag vill ha. Naturligtvis finns det många undermappar jag inte nämnt än. Som exempel kan jag ta foldern med inspirationsbilder. Där har självklart varje person sin egen mapp, de personer som har bildinspirationsförlagor, förstås, och det är långtifrån alla.

På tal om personer, kan jag säga några ord om min mapp för personfakta.

Den mappen har sju undermappar. Dessa är följande:

En mapp för Maximilian och hans tre bästa vänner, och fakta om dem, och de i relation till varandra. En mapp för astrologiska fakta om personerna. En mapp med karaktärsnoveller. En mapp för intervjuer med personerna (intervjuer utförda av mig – tyvärr har jag bara en början på sådan intervju, en början på intervju med Maximilian). En mapp för karaktärsnoveller, en mapp för karaktärsnovellmallar, det vill säga mallar jag gjort själv och hittat på Internet, om vilka fakta man ska ta med och vilka frågor man ska besvara i karaktärsnoveller. En mapp för Maximilian (med fyra undermappar). Han fick en egen mapp eftersom han är huvudperson och jag har så mycket som rör honom. Och en sista mapp, mappen för personregister, och det är precis som det låter, filer med listor över namn, alla namn i bok Tusenskönan, och alla personer i bok MK, samt en lista med snabbfakta, att använda då jag ska ha tag i ögonfärgen på en viss person, till exempel.

Som avslutning kan jag göra en snabb räkning med sammanfattning för att se hur många mappar jag egentligen rör mig med, och jisses, det kunde jag göra bara genom att högerklicka och se egenskaper för huvudmappen. Jag har hela 555 undermappar! Snacka om överdrivet.

Men det fyller sin funktion i alla fall. Jag kan känna att jag har ett jäkla organiserat system som fyller Cool like Plastic-logik om inte annat, och jag kan snabbt och lätt hitta vad jag är ute efter, och vet hela tiden var jag ska lägga nya dokument. Det går snabbt att städa upp, om jag skulle vilja ta bort något, och, kort sagt, det fyller sitt behov, och låter och ser imponerande ut. Samtidigt som det är löjligt överdrivet, sådär som det alltid blir när människan försöker hitta logik och mönster i sådant som egentligen är kaos. Och fler mappar lär det ju bli, med mitt system av “dagens kapitel”-mappar och “småbitar”-mappar.

Förresten ska jag nog ta och städa upp i min bildinspirationsmapp, för just nu har jag en “mix”-mapp med alla möjliga bilder som inte är personrelaterade. De skulle nog kunna sorteras upp i “hattar” och “kläder” och “miljöer”, till exempel. Jag kan konstatera att det blir en tävlingsnerv som går igång här. Det var väl fasen om jag inte kunde slå rekord och ge mig själv ännu fler undermappar!

Ska vi säga att jag satsar på tusen mappar till att börja med?

5 kommentarer:

  1. Anonym5:44 em

    Är det inte svårt att veta vilken mapp du ska lägga sakerna i? Blir det inte lätt så att du skriver grejer, hittar bilder eller annat som passar i flera mappar?

    SvaraRadera
  2. Nej, faktiskt inte...

    När jag tänkte på din fråga insåg jag att det som skulle innebära största krocken, dvs. "allmänt"-mappen och "fakta"-mappen (och "pertsonaia"-mappen), inte kan inträffa längre eftersom "allmänt"-mappen är kasserad. Den innehåller gamla saker, som jag inte längre uppdaterar. Så ska man prata om dubletter och samma information på olika ställen är det där som gamla versioner av karaktärsnoveller etc. finns som nu ligger i nya "Pertsonaia"-mappen, dvs. mappen som rör allt om personerna (förutom bilder). De gamla mapparna har många personer och annan info som blivit inaktuell och inte används längre.

    Tidigare hade jag fakta- och informationsmappar under varje boks mapp, så där förekom en massa som kunde ligga på olika ställen, men det har jag undvikit i nyare varianter genom att ha nämnda "fakta"-mapp, som ligger längre upp i trädet, högst upp i mappsystemet. Allt som inte är kapitel eller småbitar eller hela versioner av boken, ligger inte i bokens mapp utan i "fakta"- eller "pertsonaia"-mappen.

    Angående ditt exempel bilder har jag i och för sig vissa saker som kunde läggas i fler mappar än en, men det är få undantag, för bilderna som inspirerar till personer t.ex. har inte fler än en aktuell person på bilden, och då lägger jag naturligtvis den bilden under personens namn och egna mapp.

    Men skulle jag verkligen börja göra allvar i att lägga saker under mappar med namn som "hattar" och "kostymer" eller dylikt skulle jag verkligen få problem... Inte just hattar kanske, men alla andra bilder där jag inspireras av en hel persons outfit.

    "Mix"-mappen är lite löjligt namngiven, och just nu går allt som inte går i specifika personers eller "kommittén"- eller "gang"-mappen in där, vilket minst sagt är en väldig mix, och det är just sånt jag vill undvika. Men om nu bildarkivet skulle öka radikalt får jag väl hitta på nya kategorier som "hus" och "människor".

    Just mappen "inspirationsbilder" med undermappar är väldigt ny, och ostädad. Det finns 103 bilder i mix-mappen så de är lätta att ha överblick över, men egentligen behövs där städas för vissa personers bilder finns där, som ju enligt mitt system borde ha egen mapp, och sedan finns där en del inaktuella bilder som kan slängas.

    Apropå inaktuella bilder finns det många olika personer som fått vara inspiration för en viss person, och de inaktuella versioerna borde slängas bort eller läggas i en dump-mapp eller något ditåt. Men det är städning som får göras när jag verkligen inte kan komma på något vettigare att göra. :-P

    SvaraRadera
  3. haha, och jag som tyckte jag hade massa filer i mitt pågående projekt, tar genast tillbaka den tanken!
    Men tänker absolut adoptera systemet med lite bättre ordning.
    Och sedan ska jag kanske fira lite för mig själv, jag har blivit länkad till! *studs studs*

    SvaraRadera
  4. Tack för kommentar! Hoppas det var okej med länk. ;)

    Jag hoppas att det gick att hänga med i mappresonemangen. Jag försökte göra det klart och tydligt, men eftersom jag valde att inte helt säga ut alla filnamn (vill hålla lite privat), och inte hade nån karta att lägga upp på mappsystemet, fick det räcka med bara ord. Det ÄR struktur, även om det kan låta lite kaos...

    Hahaha, jesses, filer tänkte jag inte ens på, jag pratade ju bara mappar. Nu måste jag kolla hur många filer jag har. Ehum, harkel, det tog lite tid för datorn att räkna samman. Jag har 4,873 filer... gaaah! 821 MB och mer lär det bli...

    SvaraRadera
  5. Herregud, det är ett par filer det...

    SvaraRadera